Keseragaman Peraturan Antarabangsa > Oleh Jeritan Seantero Dunia


Apakah yang saya maksudkan dengan judul karangan kali ini? Saya maksudkan peraturan yang sama digunakan oleh semua negara. Walaubagaimanapun ini bukanlah sesuatu yang mudah. Sesetengahnya mudah . Contohnya peraturan jalanraya? Apabila pergi ke luar negara dan anda memandu di negara itu, lesen memandu yang anda dapat dari jabatan dalam negara anda boleh digunakan? Dunia lebih suka membuat 2 perundangan iaitu:

1= Peraturan dalam negara. Orang asing atau pelancung mesti mengikut peraturan negara yang dilawati

2=Peraturan dunia yang seragam hanya untuk perkara tertentu sahaja. Misalnya yang telah dipersetujui bersama dalam persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Walaubagaimanapun, sesuatu keputusan yang dibuat berdasarkan undian terbanyak atau suara majoriti bukanlah jaminan bahawa peraturan itu tentu adil. Kerana orang jahil dan berhati busuk macam tahi dan bangkai babi adalah paling ramai di dunia. Buktinya? Allah berfirman bahawa kebanyakan manusia tidak bersyukur. Tidak mensyukuri nikmat.

Malahan kewujudan kuasa veto, lebih menampakkan bahawa PBB itu sebenarnya telah menjadi alat kuasa besar dan diktator beberapa negara. Kuasa veto yang membatalkan keputusan suara majoriti?

persatuanPeguanSyarieMalaysiaLUPUSlogoterbaikpersatuanpenggunaISLAMmalaysiapersatuanperlindunganpengguna

ALLAH hanya meredhai agama ISLAM. Justeru peraturan dunia yang tidak berdasarkan garis panduan kasar untuk dunia yang ditentukan oleh wahyu atau ISLAM, maka bermakna peraturan itu TIDAK ADIL dan GILA!!!

Tetapi dikatakan bahawa orang bukan ISLAM tidak boleh dipaksa menganuti ISLAM!  Justeru, bagaimana untuk membentuk peraturan dunia yang seragam dan pada masa yang sama peraturan itu diredhai oleh ALLAH S.W.T???

Pada pendapat saya:

1> Semua negara Islam MESTILAH keluar dari ikatan pertubuhan atau pergabungan dengan negara bukan Islam. Misalnya membatalkan keahlian PBB. OIC boleh guna. Pertubuhan Negara Islam Sedunia haruslah dibentuk. Bina Di Persimpangan Kutub Antarabangsa. Pusat DPK Antarabangsa.

2> Ingat bahawa ajaran al-Quran tidak sama dengan wahyu ISLAM yang sebelum ini, yang terkandung dalam Kitab ZABUR, INJIL, TAURAT dan lain-lain , yang asal, yang ISLAM. Kerana al-Quran adalah ISLAM yang sesuai untuk semua bangsa, semua tempat, semua keadaan, semua masa dan zaman . Justeru nabi Muhammad menjadi NABI DAN RASUL yang TERAKHIR. Bukankah Allah telah berfirman bahawa pada hari ini Aku sempurnakan nikmatKU & Aku redha Islam menjadi …..? Kesyumulan Islam berada dalam 2 keadaan ini:

2.1> Panduan Kasar. Panduan ini untuk mencipta peraturan dunia yang diredhai oleh Allah. Peraturan yang dicipta oleh manusia berdasarkan panduan kasar yang dicipta oleh Allah ini bermakna peraturan itu ialah bidaah yang halal , yang tidak sesat dan kerana itu dianggap juga sebagai ajaran ISLAM. Sebab inilah ISLAM al-Quran itu mampu sesuai kepada semua keadaan, tempat, zaman dan bangsa sehinggalah hari KIAMAT!!!

2.2> Panduan Terperinci: Contohnya peraturan tentang perkahwinan, sistem faraid dan lain-lain. Peraturan ini sesuai untuk semua bangsa dan zaman juga.

JADI, SEBAB ITULAH SESIAPA YANG MENGATAKAN ISLAM ITU DAH KETINGGALAN ZAMAN, TAK SESUAI LAGI ATAU DIKATAKAN TIDAK LOGIK, TAK ADIL ADALAH PENDAPAT YANG GILA, JAHIL , ZALIM DAN MENYEBABKAN MUUUURRRRTAAAAAAAADDDDDDDDDDD!!!!

235744

Contoh ilmu dunia atau peraturan dunia yang boleh dianggap sesuai dengan garis panduan kasar ISLAM al-Quran??? Contohnya ialah peraturan lampu trafik iaitu jika lampu merah , mestilah berhenti. Bagaimana ada nabi kata jika lampu merah, mestilah berhenti? Di mana ada kereta pada zaman dahulu, zaman nabi?? Buat peraturan lampu merah ini bidaah sesat haramkah?

Allah ada berfirman dalam al-Quran bahawa janganlah meletakkan diri dalam kebinasaan. Justeru, firman ini adalah salah-satu panduan kasar yang membolehkan peraturan lampu merah itu dibuat sebab jika terus juga memandu walaupun lampu telah merah, kemalangan maut dapat terjadi padahal ini bermakna meletakkan diri dalam kebinasaan. Jadi peraturan mesti berhenti jika lampu trafik menjadi merah ialah bidaah dari jenis bidaah yang halal dan bukan dari jenis yang sesat yang menyebabkan ke neraka seperti yang dinyatakan dalam hadis: “Tiap-tiap yang bidaah itu sesat. Dan tiap-tiap yang sesat itu di neraka”.

Sejauh mana dapat menseragamkan peraturan? Lakukan keseragaman sejauh yang boleh dan mampu. Selebihnya, peraturan berbeza atau berasingan . Walaubagaimanapun, sama ada seragam atau berasingan, kedua-duanya terikat dengan syarat panduan kasar ISLAM, untuk mentadbir dunia, alam ini.

Bagaimana tentang orang yang bukan ISLAM atau orang KAFIR pula???!!! Walaupun umat ISLAM tidak bergabung dengan mana-mana organisasi atau pertubuhan yang ada negara atau bangsa kafir atau orang kafir, bukan bermakna tidak dapat dilakukan perbincangan antarabangsa di tempat yang khas untuk itu.

=1= Dalam persidangan antara orang atau negara ISLAM dengan orang atau negara bukan ISLAM, keputusan untuk mencipta peraturan antarabangsa haruslah berdasarkan ISLAM. Jika orang kafir tidak setuju. Keluar dari situ. Katakan kami (orang ISLAM) TETAP berpegang teguh dengan Perintah Allah dan RasulNYA!!!

=2=  Keseragaman peraturan antarabangsa MUNGKIN terdiri daripada kategori-kategori berikut yang wujud serentak:

***> Peraturan seragam yang disepakati oleh semua bangsa di dunia atau peraturan yang dikenakan kepada semua bangsa di dunia iaitu peraturan seragam yang sesuai dengan ajaran ISLAM TULIN.

***> Peraturan Berbeza atau Berasingan yang disepakati atau yang berdaulat dengan tenang yang sebenarnya masih sesuai dengan ajaran Islam Tulin. Peraturan ini  diamalkan oleh orang ISLAM dan bukan ISLAM di seluruh dunia di tempat-tempat tertentu sahaja.

***> Peraturan seragam yang disepakati oleh semua bangsa yang bukan Islam di dunia. Peraturan ini ada tidak sesuai dengan ISLAM. Peraturan ini tidak dikenakan kepada orang ISLAM. Dunia tidak menyalahkan orang ISLAM jika tidak mematuhi dan tidak mengamalkan peraturan ini, walaupun orang ISLAM itu tinggal di negara orang bukan ISLAM yang merupakan negara yang guna peraturan ini. Begitu juga, sesuatu organisasi dan pertubuhan yang terdiri daripada orang ISLAM DAN ORANG BUKAN Islam TIDAK MENYALAHKAN ahlinya yang beragama ISLAM jika tidak mematuhi peraturan ini. Dengan lain perkataan, orang Islam diberikan hak pengecualian , tidak terikat dengan peraturan ini.

***> Peraturan Berbeza atau Berasingan yang disepakati atau berdaulat dengan tenang yang hanya dikuatkuasakan kepada orang bukan ISLAM di tempat-tempat tertentu sahaja di dunia.

PUSAT DI PERSIMPANGAN KUTUB BOLEH BERFUNGSI JUGA UNTUK MENGKAJI DAN MENCADANGKAN DAN MENETAPKAN PERATURAN SERAGAM DAN PERATURAN BERBEZA YANG DAPAT DAN BOLEH DISEPAKATI OLEH ORANG ISLAM DAN ORANG BUKAN ISLAM DI SEANTERO DUNIA!!!  To refer menu

One thought on “Keseragaman Peraturan Antarabangsa > Oleh Jeritan Seantero Dunia

  1. […] yang tidak selesai dan label untuk snbp keseluruhan terbengkalai/ skte  ini  juga menggunakan tatacara seperti sumber yang mempunyai SNBP keseluruhan yang dianggap selesai.Contoh berikut menunjukkan […]

    Like

Leave a comment