Lingua-Franca Yang Dikehendaki > Jeritan Seantero Dunia


AkuBeruangPemalas.TapiAkuTakWajibSolat.KauWahaiManusia,MalasSolat???

AkuBeruangPemalas.TapiAkuTakWajibSolat.KauWahaiManusia,MalasSolat???

Kebanyakan perkataan yang dicipta oleh manusia, tidak kerap digunakan, malah banyak yang tidak mustahil tidak pernah digunakan oleh manusia di seluruh alam.

Justeru, buku tebal, menyiksa bahu pelajar yang bawa beg berat kerana buku-buku yang besar dan tebal tetapi jumlah ilmu yang ingin digunakan sebenarnya sedikit. Bahasa yang kerap digunakan ada pembayang atau dapat mendorong ingatan yang tidak baik pula seperti membayangkan seks??

Sinonim pula banyak. Maka perkataan berlawanan maksudnya juga jadi banyak? Kegilaan mencipta bahasa, jarang diperkatakan. Istilah yang jarang digunakan , digunakan dalam pembelajaran sahaja oleh pelajar dalam bidang yang berkaitan dengan istilah tersebut?? Malahan, bila mereka telah ada ijazah atau diploma, banyak daripada istilah itu tidak digunakan???

Manusia lebih cenderung untuk menyebut perkataan yang lebih mudah disebut, lebih pendek dan lebih sedap didengari. Sesetengah perkataan dianggap tidak sopan jika disebut padahal perkataan itu tidak mempunyai makna yang tidak baik. Contohnya, perkataan “engkau” atau “kau”.  Operasi memperkenalkan bahasa baku melayu Malaysia telah gagal mencapai matlamat. Melayu Malaysia lebih cenderung sebut “saye” daripada “saya” sebab sudah jadi kebiasaan dan lebih mudah disebut.

Kalau hendak membina kemudahan bahasa antarabangsa, lagi banyak perkara perlu difikirkan. English yang jadi bahasa antarabangsa , banyak dianggap sukar dipelajari . Mungkin kerana english banyak sinonim, banyak perkataan seerti. English juga mempunyai banyak pembayang yang merbahaya.

Konsep mengkaji semula bahasa antarabangsa dan bahasa tempatan yang dicipta untuk memberi lebih kesenangan berbahasa dirasakan menarik untuk diperkatakan. Bagaimana?

Bateri kereta anda ,kena beli baru segera?

Bateri kereta anda ,kena beli baru segera?

Pertama, Hapuskan perkataan yang lebih panjang dan lebih sukar disebut dan lebih tak sedap didengari. Kalau boleh ambil yang lebih lazim digunakan dalam percakapan harian, bukan yang lebih lazim digunakan dalam tulisan!!!

Kedua, Hapuskan perkataan yang kasar dan biadab dari KAMUS!!!

Ketiga,  Hapuskan dan pupuskan perkataan yang ada pembayang tidak baik dari KAMUS!!!

Keempat, saya cadangkan “pupuskan”  sinonim , yang ertinya 100 peratus sama maksud.

Kelima, saya cadangkan agar perkataan yang dipilih untuk dikekalkan di dalam kamus itu lebih mudah diingati dan lebih mudah difahami segera.

Keenam, Buang dan pupuskan perkataan yang sebenarnya boleh diabaikan. Hapuskannya dari kamus!!! Perkataan ini membuat lebihan stok dan menyebabkan “STOR BAHASA” sempit dan tak selesa.

Ketujuh, mempopularkan bahasa itu, mengajar manusia pelbagai bangsa agar senang hati menggunakannya juga supaya wujud bahasa Lingua-franca yang jadi bahasa antarabangsa yang utama yang mudah, yang senang dipelajari, senang diingati, senang disebut, senang difahami, mudah untuk melazimkan penggunaannya dalam bahasa perbualan harian dan tugasan resmi dan dalam bidang pekerjaan yang memerlukan istilah sains dan sebagainya.

Justeru, kamus bahasa yang terhasil daripada penyelidikan-penyelidikan seperti di atas haruslah diterbitkan, digunakan di universiti, di rumah, di tempat kerja dan lain- lain. Di peringkat antarabangsa juga.

Bermakna, perkataan yang tiada dalam kamus itu ialah perkataan dan istilah yang dimusnahkan, dibatalkan penggunaannya, dibatalkan kewujudannya!!!

Sistem dan konsep tatabahasa bahasa yang terhasil dari penyelidikan yang luarbiasa ini juga mungkin perlu dikaji semula, diubahsuai, dipermudahkan, dibatalkan yang mana perlu,…………

Kunci almari, pintu rumah dan jendela yang perlu dimangga.

Kunci almari, pintu rumah dan jendela yang perlu dimangga.

Awas Ada kegiatan Mematikan mesin Atm tiba-tiba supaya kad Atm anda ditelan dan wang yang telah diprogramkan agar keluar tidak dapat keluar

Awas Ada kegiatan Mematikan mesin Atm tiba-tiba supaya kad Atm anda ditelan dan wang yang telah diprogramkan agar keluar tidak dapat keluar

kadsim anda perlu reload sekarang?

kadsim anda perlu reload sekarang?

Untuk mencipta bahasa antarabangsa dari penyelidikan yang khas ini ( saya namakan sebagai Penyelidikan Lingua-Franca Impak Pembatalan Kamus/PLIPK), ANTARA perkara yang perlu diamati dengan mendalam ialah:

1= Perkataan itu tidak mempunyai makna dan maksud yang tidak baik dalam bahasa lain. Contohnya, jika benar perkataan butuh dalam indonesia itu bermakna perlu tetapi dalam bahasa Malaysia bermakna buah zakar, maka perkataan Lingua-Franca yang dicadangkan, tidak akan ada perkataan butuh (mungkin perkataan ini ialah bahasa ciptaan remaja melayu Malaysia yang suka berperangai gila-gila, bohjan dan bohsia? Tiada dalam kamus DEWAN terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka yang bertanggungjawab mencipta Bahasa Melayu Malaysia???).

2= Tidak ada unsur pembayangan yang tidak baik. Contoh perkataan yang dicadangkan  dijadikan bahasa Lingua-Franca yang terhasil dari PLIPK ialah yang mempunyai makna yang dapat digunakan dalam keadaan yang sama sahaja, tiada yang mempunyai lebih daripada satu makna atau tidak mempunyai lebih dari satu maksud. Memang wujud perkataan yang ada pelbagai makna dan maksud, yang tiap-tiap makna itu hanya sesuai digunakan untuk keadaan tertentu sahaja.

Papan tanda nama jalan, banggunan, Papan tanda nama tempat dan lain-lain juga harus digantikan perkataan yang tercetak padanya jika perkataan itu telah termasuk dalam kategori perkataan yang dibatalkan kewujudan dan kegunaannya.

Adakah Anda Seorang Pemalas? Apa yang dibeli dengan wang yang diperolehi dengan cara haram, maka belian itu haram digunakan juga. Tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah nasib mereka sendiri!!!

Adakah Anda Seorang Pemalas? Apa yang dibeli dengan wang yang diperolehi dengan cara haram, maka belian itu haram digunakan juga. Tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah nasib mereka sendiri!!!

Press down More To see menu again

Now, please saving my draft, wordpress. Now, …..

One thought on “Lingua-Franca Yang Dikehendaki > Jeritan Seantero Dunia

Leave a comment