Siri Nostalgia Terpilih by Penyaring Nostalgia


Kisah-kisah benar yang pernah saya alami:

Pertama= Ahli Bomba Yang “anggap saya buta” ==================================

Dahulu, saya tinggal di sebuah kampung . Pada satu malam Ramadan, saya terdengar bunyi letupan sekali, yang sangat kuat di belakang rumah sewa saya. Saya keluar rumah untuk melihat apa yang terjadi. Saya melihat ramai yang menuju ke satu arah. Api yang sangat besar dan tinggi sedang gelojoh memakan sebuah rumah sewa. Seorang wanita melayu berdiri tidak jauh dari rumah yang sedang terbakar itu, memerhatikan dengan sedih. Dialah penghuni rumah itu. Nasib baik tong gas yang meletup itu tidak membunuh dia, hanya rumah yang binasa. Saya segera bergerak dengan laju ke arah pondok telefon awam. Saya membuat aduan. Namun tidak terfikir saya akan dilayan begitu. “Pergi tengok semula, betulkah rumah itu terbakar?” Hati saya sedih bercampur marah. Itu reaksi ahli bomba. Lebih baik dia berkata, “Saya malaslah hendak selamatkan rumah di kampung ini, kalau rumah kayu tak guna diselamatkan sebab bila bomba sampai , rumah telah jadi abu , keseluruhannya.” Adakah mata saya buta sehingga tidak pasti sama ada berlaku kebakaran atau tidak?

Deiii!!! Itu rumah ada bakar ka tarak? Saya ingat lu mesti ada Rabun. Kalu itu rumah ada perempuan cantik, lagi sikit jam saya mari!!!

Deiii!!! Itu rumah ada bakar ka tarak? Saya ingat lu mesti ada Rabun. Kalu itu rumah ada perempuan cantik, lagi sikit jam saya mari!!!

Kedua=Melihat bayi……di dekat hujung ekor:

====================================

Tiada hutan dekat rumah saya, di kiri, kanan dan hadapan. Hadapan rumah saya ialah jalanraya penting yang selalu ada kenderaan bergerak. Di belakang rumah saya ialah rumah-rumah jiran. Justeru jika ada haiwan hutan dilihat oleh saya, itu adalah perkara pelik atau jarang terjadi. Pernah saya lihat memerang . Ibu kata ada orang membela binatang itu. Saya juga pernah melihat burung enggang datang berhampiran rumah saya yang saya duduk sekarang di dalamnya. Rumah jiran yang paling belakang , di belakang rumah saya ialah rumah yang berdekatan dengan hutan. Ada jiran yang pernah melihat harimau akar. Itulah kata ibu saya. Pada satu hari siang, saya melihat satu ekor binatang yang saya tidak terfikir akan dapat melihat ia di hadapan rumah saya sebab binatang seperti itu tinggal di dalam hutan dan jika mencari ia di hutan pun , bukanlah mudah. Saya pergi ke arah belakang binatang dewasa itu. Binatang itu bergerak perlahan-lahan . Jarak saya dengan dia, sangat hampir dan saya berkata-kata tetapi binatang itu tidak takut, malah terus bergerak perlahan-lahan ke hadapan. Tidak mempedulikan saya. Dekat hujung ekor dia, seekor binatang kecil sedang duduk. Binatang itu seperti lebih kecil daripada sebiji telur ayam. Saya rasa itulah bayi tenggiling dewasa itu. Baby dia tak takut pun dan juga tidak mempedulikan saya. Comel baby dia. Menarik, baby tenggiling itu tidak jatuh walaupun ekor ibu (tidak mungkin tenggiling dewasa itu jantan?)  dia asyik bergerak-gerak semasa tenggiling dewasa itu berjalan , malah baby tenggiling itu tidak memegang ekor ibu dia.

Ketiga= Pengalaman cemas bersama Pemandu sakit jiwa:

==============================================

Dunia ini sentiasa dipenuhi oleh orang yang sakit jiwa. Jumlah orang yang sakit jiwa dan yang semakin sakit jiwa bertambah setiap hari di seluruh dunia. Setiap hari kita melihat ada ramai yang melanggar peraturan jalanraya. Pemandu sakit jiwa ini, tidak terkecuali sesiapa pun. Lelakilah yang paling kerap? Orang kaya atau miskin. Kereta mewah atau kereta buruk. Kereta baru atau lama. Orang pandai atau bodoh. Semua tiada jaminan akan sentiasa mematuhi peraturan jalanraya. Malah pernah saya lihat kereta polis dan ambulan melanggar peraturan jalanraya. Malah pernah terjadi sebuah kereta ambulan yang bergerak dari arah hadapan di lorong kanan tiba-tiba masuk ke lorong kiri iaitu seperti hendak melanggar kereta saya dari arah hadapan!!! Kenderaan saya di lorong kiri. Lebih membimbangkan, jumlah mereka yang ada lesen palsu (LESEN memandu yang diperolehi dengan merasuah pegawai JABATAN PENGANGKUTAN JALAN) juga ramai PERNAH diberitakan. Malah berita terbaru di tv pada julai 2013 ialah ramai yang tiada lesen memandu menggunakan kenderaan bermotor. Malah ibubapa mereka memberi kebenaran mereka memandu. Dahulu, saya pernah menaiki bas. Saya duduk di belakang kerusi pemandu bas. Saya lihat pemandu lelaki melayu itu biasa saja bila memandu tetapi entah sejak bila tiba-tiba dia memandu bas dengan laju seperti hendak mengejar sesuatu atau seperti kerana dikejari oleh sesuatu. Kelajuan yang luarbiasa bagi bas. Sudah kelihatan seperti BAS RALI!!! Saya sangat bimbang tetapi hati saya tidak berani hendak berkata atau duduk di kerusi belakang. Malah konduktor bas pun tidak marah pemandu sakit jiwa ini. Tiada penumpang lain yang menyatakan kemarahan. “Bas rali”  itu sentiasa memotong kenderaan bermotor yang lain dengan cara yang sangat laju dan merbahaya. Tiba-tiba bas itu terlanggar tebing pasir lalu bas itu jadi senget ke kiri. Nasib baik tidak terbalik. Lalu konduktor itu berlari keluar dari bas melalui pintu bas sambil berkata “gila!”. Penumpang terpaksa menunggu kedatangan bas lain yang sama syarikatnya. Kami terpaksa naik bas lain yang saya yakin telah dihubungi agar datang membantu membawa penumpang dan pemandu gila itu.

rally bus

keempat= Hidangan lipas, kutu….disajikan!!!:

=====================================

Dunia penuh dengan manusia yang sakit “otak” . Mementingkan diri sendiri secara keterlaluan. Tidak mempedulikan nyawa dan masalah kesihatan orang lain. Hanya kepuasan nafsu sendiri diutamakan. Adilkah? Wang cukup membuat otak manusia jadi senget. Pernah saya makan di kedai milik koperasi siswazah di tempat yang kini telah jadi bandaraya. Saya melihat ada bangkai seekor lipas dewasa di sebalik nasi yang saya makan. Siswazah dah gila? Pernah saya makan di sebuah restoren india muslim. Saya melihat banyak bangkai kutu beras. Saya pun buat aduan. Pemilik restoren itu beri isyarat agar saya diam. Dia malu jika orang lain yang sedang makan di restoren dia itu mengetahui tentang itu. Malah saya tetap diperintahkan agar membayar nasi berkutu yang saya makan!!!! Di sebuah restoren lain, pemilik restoren yang mengaku india muslim kelihatan pergi ke masjid pada hari jumaat. Jika bulan puasa, restoren dia buka waktu siang juga. Ramai yang bukan Islam datang makan di restoren dia. Satu hari siang bulan puasa ramadan, saya pergi ke restoren itu untuk membeli makanan yang akan saya makan bila berbuka puasa. Saya melihat pemilik restoren itu sedang makan!!! Dia melihat saya tanpa menunjukkan rupa malu, malah terus makan!!! Lebih menyakitkan hati, saya pernah melihat dia mengeluarkan batang berasap yang digunakan untuk menyembah gambar Tuhan Hindu. Dia mengeluarkan gambar tuhan HINDU dari laci dan kemudian mengenakan asap ke gambar itu dengan batang tersebut. Jadi, selama ini dia menyamar sebagai orang ISLAM agar orang Islam datang ke restoren dia padahal sebenarnya dia seorang MUNAFIK JAHAT!!!

Yess! If you eat me, this make me proud because that is mean my body is tasty but you must remember , oh this blog reader that if you eat me, you will have bad behavior!!!

Yess! If you eat me, this make me proud because that is mean my body is tasty but you must remember , oh this blog reader that if you eat me, you will have bad personality!!!

Laporan dari ibu saudara saya:

1= Ada orang pergi ke bahagian dapur restoren india muslim (betulkah memang ISLAM?). Orang itu melihat pekerja restoren itu merendamkan tapak kaki dalam kuah kari yang akan dijual. Bila pekerja itu menyedari ada orang memerhatikan tingkahlaku gila dia itu (mungkin sebagai aktiviti ilmu pelaris jualan?) , pekerja itu marah dan mengejar orang itu.

2=Ada orang melihat pekerja atau pemilik restoren berbangsa india muslim merendamkan seluar dalam dalam kuah .

To smell my underwear....Is this good for your food?

To smell my underwear….Is this good for your food?

Berita lain yang pernah saya dengar:

1= Seorang anak cina mengadu kepada bapa dia bahawa roti canai yang dia makan berasa tahi. Maka bapa cina itu marah dan menumbuk india muslim yang menjual roti canai di restoren Gulam Rasul(RESTOREN INDIA MUSLIM) 

2=……………..?????????????? (macam-macam perkara yang menyakit hati. Ramai peniaga restoren dan kedai makan serta gerai makan yang sakit jiwa). Kadang-kadang restoren nampak bersih tetapi bila pergi ke dapur restoren, barulah tahu hal sebenar???  Hanya restoren berhawa dingin yang benar-benar bersih????

One thought on “Siri Nostalgia Terpilih by Penyaring Nostalgia

Leave a Reply

