Meja Bulat Orang Koyak-Rabak By Lipur-lara Waris Tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

Meja bulat itu sedang menunggu kedatangan orang yang berpakaian koyak-rabak. Yang ada duduk dekat meja itu ialah orang yang berpakaian baju kot, bertopi, bertali leher, kasut jenama mahal, pen di saku daripada emas campur berlian. Cermin mata pula , jenis kamera pengintip. Mereka semua bermata biru sebab pakai  benda bulat pipih warna biru tu, masuk ke mata.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Mereka takutkah? Tak datang lagi. Aku rasa mereka tak beranilah Mad! Ya lah aku pun rasa begitu.

Sambil menunggu kedatangannya, mereka menonton sebuah video. Video itu dipaparkan di skrin besar , terletak di hadapan meja bulat itu. Seorang lelaki sedang memerah susu dari puting dada seorang wanita. Susu cap gantung namanya. Itu pemandangan sebuah perusahaan di kilang susu wanita.Itulah rakaman video sebuah filem pelik yang sedang ditontoni. Pengarah filem itu pula bekas perogol bersiri yang terkenal di dunia. Dikatakan beberapa ekor alien pun tahu namanya. Begitulah terkenal hebat namanya, MAHSYUR ke seluruh penjuru alam.

Tiba-tiba seorang penonton menjerit, Eh lekas off video ini! CEPATLAH!!. Kenapa?? Ohh orang koyak-rabak dah datang!!!

Meja bulat gembira dengan kedatangan orang koyak-rabak, Dia ingin menyatakan kegembiraan, tetapi apakah daya untuk demikian, Dia hanyalah sebuah meja. Benci betul dia terhadap orang-orang kaya penonton video lucah ini.

Golongan yang berpakaian koyak-rabak mula duduk di meja. Bau harum daripada pakaian mereka walaupun bahagian  baju di dada ada koyak-rabak sedikit. Heii orang miskin, kenapa kamu koyak-rabak. Tak malukah? Jadilah seperti kami, bergaya macam james bond. Ohh! kami seperti khalifah Abu Bakar, bila nabi Muhammad bertanya, kenapa ada lubang pada pakaiannya di dada Abu Bakar, Abu Bakar menjawab beliau telah menyerahkan semua hartanya untuk perjuangan ISLAM. Bila Nabi bertanya apa lagi yang tinggal kepada beliau, Abu Bakar menjawab ALLAH DAN RASULNYA. Bila nabi Muhammad bertanya adakah Abu Bakar menyesal kerana mensedekahkan seluruh harta beliau, Abu Bakar terus menangis dan beliau kata tidak menyesal.

AAAAHHHHHH sudahlah!! Kami tak mahu dengar kisah Abu Bakar dan baju yang koyak . Tujuan kita datang berkumpul ialah bukan nak tahu fasal Abu Bakar yang koyak bajunya. Kita datang untuk membincangkan kenapa kamu, wahai ulamak di persimpangan kutub menentang dasar penswastaan padahal kami mewakili golongan pemerintah menguatkuasakan dasar penswastaan!!!!

Golongan ulamak DPK : “Kami bukan menentang penswastaan secara 100%. Bila kerajaan tidak mampu, mereka hendaklah melibatkan syarikat swasta tetapi bukan terus memberikan  hak penswastaan secara 100%. Maksudnya kerajaan masih memiliki kuasa dan hak juga, yang jadi bahagian kerajaan. Pihak swasta itu juga mestilah menanggung kos dan berhak mendapat keuntungan juga. Apabila kerajaan telah ada kemampuan menguruskan kerana ada kepakaran dan peruntukan dan sumber kewangan yang lebih baik, maka pihak swasta itu hendaklah dikeluarkan dan tidak lagi memiliki kuasa dan hak. Ketika ini, hal tersebut kembali menjadi hak kerajaan 100%.

Golongan mata biru=” Kalau begitu, lebih baik diswastakan 100% , kerajaan akan menjimatkan perbelanjaan dan menyimpan kewangan khas untuk tujuan kepentingan lain rakyat satu Negara. Konsep rakyat 1 Negara haruslah dilaksanakan. Malaikat Jibrail dah pun datang jumpa menteri yang buat gagasan 1 Negara ini dan menyatakan persetujuan. Malaikat Jibrail menyokong.”

Golongan Koyak-rabak= Tiada bukti malaikat Jibrail jumpa menteri jahil itu. Kalau diswastakan 100% biarlah yang kecemasan begitu tetapi bila tiba masa yang sesuai kerajaan hendaklah mengambil semula 100%. Ini sesuai dengan takrifan kerajaan menurut gagasan Di Persimpangan Kutub. Kerajaan hendaklah memantau dan menghukum terhadap syarikat yang ambil-alih kepentingan kerajaan itu jika perlu.

Golongan Mata Biru= Tiada bukti rasuah pun. Tiada bukti kami, pihak kerajaan ada kroni atau ada pemimpin kerajaan yang dapat untung sebab jadi pengarah atau pemilik saham halimunan dalam kepentingan kerajaan yang diswastakan 100%. Kamu suka buat andaian dan tuduhan sahaja. Suka berburuk sangka. Berdosa tau!?

Golongan Koyak-rabak=” Bertenang. Kami bukan membuat tuduhan. Kami bermaksud hal seperti itu tidak mustahil logic terjadi. Justeru langkah pencegahan perlu dibuat seperti pemantauan dan hukuman. Bahkan, bukan tak ada bukti satu pun. Bekas Ketua Juruaudit Negara telah menemui bukti-bukti rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin dan pegawai kerajaan , termasuk pihak swasta berkenaan. Jika penemuan beliau itu tidak benar, kenapa tidak  dibicarakan di mahkamah.

Golongan Mata Biru= Kami tak punya kuasa mengheret dia ke mahkamah. Ahh lupakanlah hal itu. Itu urusan pemerintah nombor satu Negara.

Golongan Koyak-rabak= “Ingat, seboleh-bolehnya hal-hal seperti sekolah, university, hospital, klinik kerajaan, balai polis, tentera, pelabuhan milik kerajaan, syarikat minyak kerajaan, pengangkutan awam kerajaan, ……..dan lain-lain tidak boleh diswastakan”. Banyak keburukan penswastaan. Jika ada kebaikan pun, bila dikaji bersama dengan keburukan, maka dapat diambil kesimpulan bahawa dasar penswastaan haruslah sedaya-upaya kita elakkan daripada terjadi kecuali darurat tetapi akhirnya kerajaan harus memiliki semula seratus-peratus atau bermaksud pembatalan penswastaan bila tiba masa  dan keadaan yang sesuai.”

Golongan baju kot= Kalau pandai sangat , cuba beritahu apa contoh keburukannya? Bukankah kebaikan penswastaan itu , salah-satunya ialah menggalakkan kelahiran syarikat-syarikat baru dalam pelbagai bidang yang milik pihak swasta seratus-peratus?

Golongan berlubang baju=” Kami tidak nafikan galakan seperti itu dapat terjadi tetapi keburukannya juga akan meranapkan perkembangan kelahiran. Contohnya, bila sesuatu syarikat itu diberikan kontrak berjuta , syarikat itu memberikan tugasan kontrak itu kepada syarikat lain yang lebih kecil, yang kekurangan dari segi profesionalnya, kepakarannya, tenaga pekerjaannya, sumber modal dan keuntungannya, asetnya, peralatannya…..Maka hasil yang terjadi daripada projek itu tidak berkualiti, tidak menurut piawaian kualiti yang sepatutnya. Maka tak hairanlah jika ada banggunan yang mudah runtuh, peralatan hospital yang tidak tepat, tidak sesuai, berkesan buruk, pendidikan yang kacau-bilau, pihak bank yang jadi toyol dan merompak, kenderaan pengangkutan awam yang tidak selamat, persekitaran Bandar yang kotor, tidak kemas, ………….tandas awam yang rosak-binasa, jadi tempat penagih dadah, bila terbiar, …..Bahkan jika kerajaan itu mewujudkan system perbankan dan subsidi yang jujur dan benar mengikut konsep ISLAM yang benar, maka ini akan menggalakkan kelahiran usahawan bumiputera yang Islam JUGA.”

Golongan Kasut Jenama Tinggi: “Eemmm….betul juga kata engkau wahai baju koyak. Tetapi bukan kami yang ada kuasa untuk menghalang dan menghapuskan dasar penswastaan. Itu kena Tanya Perdana Menteri Satu Negaralah. HA HA HA HA HI HI heh heh heh heh. ” Dah bersurailah kita.

Meja bulat gembira dengan kemenangan pihak koyak-rabak tetapi pada masa yang sama si meja bersedih juga sebab golongan ulamak perlu melancarkan jihad dan revolusi Di Persimpangan Kutub kerana walaupun pihak wakil kerajaan telah kalah dalam perdebatan ini tetapi kerajaan tidak peduli , malah terus melaksanakan dasar penswastaan untuk mengenyangkan nafsu kroni-kroninya padahal persidangan meja bulat ini bertujuan untuk kerajaan mencari keputusan sama ada meneruskan penswastaan atau membatalkan atau menghentikan. Pada mulanya kerajaan tersebut berjanji jika wakil mereka kalah dalam persidangan itu, mereka akan menghapuskan dasar penswastaan tetapi sebenarnya kerajaan MUNGKIR JANJI.

Rompakan Kerajaan Terhadap Wang Staf Awam Melalui Zakat?? By Penyaring Nostalgia

Nostalgia Filter = Penyaring Nostalgia. This Article in Penyaring Nostalgia category.

Nostalgia Filter = Penyaring Nostalgia. This Article in Penyaring Nostalgia category.

 

Saya mendapat maklumat darihal ini. Sebuah kerajaan negeri di Malaysia (adakah semua kerajaan negeri pun begini?) menghantar surat kepada seluruh kakitangan awam negeri itu agar mengisi borang persetujuan untuk pemotongan sejumlah gaji mereka setiap tahun oleh kerajaan iaitu jumlah wang zakat pendapatan kakitangan awam tersebut. Jika tidak menyatakan sama ada setuju atau tidak, maka dianggap telah bersetuju.

Inilah sejenis bidaah sesat yang menyesatkan???? Orang yang paling tahu tentang haul dan jumlah yang kena nisab tentulah pemilik wang tersebut. Dia jugalah yang paling tahu tentang jumlah simpanan yang perlu digunakan untuk membayar sesuatu hutang semasa, membeli keperluan harian dan semasa, jumlah belanja untuk tanggungannya dan akhirnya setelah itu, barulah dia tahu baki sebenar yang perlu dizakatkan, setelah terlebih dahulu tolak hutang dan lain-lain itu. Kalau pun ada pada borang yang dihantar oleh jabatan zakat kerajaan negeri tersebut mengenai jumlah biasa perbelanjaan bulanan dan tahunan, ini tidak termasuk perbelanjaan luarbiasa, kecemasan dan hutang-hutang baru. Justeru, borang seperti itu tidak dapat menunjukkan dengan tepat jumlah sebenar yang perlu dizakatkan. Bahkan kemasukan wang baru dari sumber bukan gaji ke akaun pemilik (staf awam) itu, hanya pemilik yang tahu adakah sebenarnya wang yang baru masuk itu telah disimpan sehingga haul atau tidak. Justeru, kerajaan tidak boleh memaksa persetujuan atau melaksanakan peraturan gila yang berkaitan persetujuan automatic dianggap terjadi jika tidak menyatakan samaada setuju atau tidak.

Bahkan pengarah jabatan agama Islam kerajaan negeri itu telah menggemparkan Negara apabila beliau dikatakan menerima wang zakat. Adakah seseorang pengarah termasuk dalam golongan yang berhak menerima zakat????

Hentikan bidaah. Hentikan. Dan hentikan peraturan gila , yang hanya membayangkan ketamakan pemerintah dan kegilaan otak mereka.

Saya harap ilmu zakat yang benar dipelihara. Jangan jadi seperti ilmu faraid (system pewarisan harta Islam) yang sangat kurang orang yang memahaminya dengan betul. Jangan dikatakan itu perlu dizakat, ini kena zakat padahal dalam ISLAM yang sebenar hal itu tidak perlu dan tidak boleh dizakatkan.

Bangkitlah ulamak-ulamak Di Persimpangan Kutub dari tidur dan mimpimu. Perbetulkan akidah dan feqah serta tasauf dan sejarah. Aku menyeru kamu semua , wahai bintang yang bergemerlapan pada malam hari.  Bangkitlah revolusi kamu semua wahai ulamak DPK dan orang yang menyokong mereka di seluruh dunia!!! Tidak akan kamu menunggu Imam Mahdi dan Nabi Isa, baru kamu hendak memperjuangkan dan berjihad?? Kamulah pemimpin dunia yang sebenar saat ini, wahai ulamak-ulamak Di Persimpangan Kutub.

Bukankah mereka yang sengaja tidak membayar zakat , hal itu menyebabkan mereka murtad?  Bukankah khalifah Abu Bakar pernah berperang dengan orang yang enggan bayar zakat?  Dalam setiap harta orang ISLAM itu ada hak orang yang miskin dan papa-kedana, fakir dan hak orang yang layak menerima zakat. Itu bukan hak kita jika kita ialah pemberi zakat, bukan penerima zakat. Kalau kita bersedekah dan berzakat dengan ikhlas, insya-Allah , Tuhan akan menambahkan wang simpanan kita lagi. Sesiapa yang mensyukuri nikmat, Allah akan menambahkan lagi nikmat itu. Ini janji daripada Allah. Rujuk ayat al-Quran yang berkenaan.

Bila kita membayar zakat, itu salah-satu cara kita bersyukur. Zakat itu menyucikan harta. Pernah berlaku pada zaman dahulu , di negeri Arab , tiada orang yang layak menerima zakat sebab pemerintah yang adil dan orang Islam yang taat menunaikan zakat dan pengagihan zakat yang jujur dan menyeluruh.

Malaysia? Sentiasa ada orang yang perlu zakat. Di sebalik keindahan banggunan tinggi ke langit di kota-kota besar, masih ada rakyat yang tinggal tanpa rumah. Rumah sebesar reban ayam…… tinggal dalam kotak, tidur di merata-rata tempat,…………… Apakah mereka ini tidak mendapat agihan zakat? Atau adakah mendapatnya tetapi tidak dalam jumlah yang cukup ? Mendapat semua haknya?

Kita tidak mahu konsep zakat yang telah disuntik dengan racun ilmu “Destroy With…..”. Masih ramai yang jahil tentang konsep zakat. Risalah konsep zakat yang tulin dan benar hendaklah diedarkan secara menyeluruh. Jangan beli kitab zakat yang dalam bahasa Indonesia, kerana itu mungkin menyebabkan kekeliruan dan salah-faham. Mungkin perlu hantar peringatan ini:

1= Kepada pekerja swasta, persendirian dan kakitangan awam tentang zakat terkini mereka yang telah mereka bayar dan pertanyaan tentang zakat berikut, adakah telah dilaksanakan,  resit ?

2= Meminta sebab kenapa harta yang boleh dizakatkan telah tiada, atau haul baru wujud tidak bermula dari haul sebelum ? Perlu Tunjuk bukti JIKA BOLEH?

Hal di atas untuk mencegah orang malas bayar zakat dan untuk memastikan orang membayar zakat, Amil zakat, pemungut zakat dan pengagih zakat juga perlu dipantau.  Siapa yang nak pantau? Malaikat ?

 

 

 

 

Peraturan Tanah Komunis & TNB (Tarif No Beri)???!! By Penyaring Nostalgia

Nostalgia Filter = Penyaring Nostalgia. This Article in Penyaring Nostalgia category.

Nostalgia Filter = Penyaring Nostalgia. This Article in Penyaring Nostalgia category.

TNB, TIDAK AKAN DIANGGAP ADIL JIKA TIDAK MELAKUKAN HAL SEPERTI BERIKUT?= 1=Membatalkan penswastaan LLN (Lembaga Letrik Negara), mengembalikan hakmilik 100% kepada kerajaan semula. Bekalan elektrik , menurut gagasan Di Persimpangan Kutub ialah sesuatu yang TIDAK BOLEH DISWASTAKAN kerana ia milik rakyat yang diamanahkan kepada kerajaan untuk menguruskan pemilikan bersama itu. 2= Setelah pengembalian atau sebelum pengembalian itu, TNB (= Tarif No Beri) HENDAKLAH menunjukkan tarif elektrik  secara mudah difahami, keseluruhan dan jelas di belakang bil elektrik. TINDAKAN MENYEMBUNYIKAN jadual tarif elektrik seperti tindakan pengecut untuk jadi orang yang adil? Atau kerana ada tujuan-tujuan sulit, rahsia, tersembunyi yang tidak baik??? 3=Menghapuskan KEWUJUDAN CAJ yang tak berkaitan dengan penggunaan meter elektrik, tidak berkaitan dengan penggunaan elektrik. Hal seperti ini telah banyak terjadi kepada bil-bil elektrik saya. Saya bercadang membuat aduan kepada pihak yang ANTI TNB. Ada sesiapa yang boleh jadi pengantara dan membantu saya berkenaan ini???. Pada bil-bil letrik saya terdapat caj yang dikenakan kepada saya untuk Dana Wang Tenaga Boleh Baharu (Re Fund) yang jumlah cajnya tidak tentu. Ada masanya jadi lebih banyak cajnya. Hal ini tiada kaitan dengan jumlah API LETRIK yang saya gunakan!! Ini tidak adil. TNB dah kaya gila pun, kenakan caj gila ni pula. Mereka tiada hujah melainkan TNB TAMAK-HALOBA DAN MERAMPAS WANG PENGGUNA TNB……….???. 4=Menurunkan kadar tarif dan kadar bayaran dengan banyak dan meletakkan harga dan kadar baru yang adil, menasabah dan berjiwa rakyat.

alat penjimat elektrik ini logikkah?

alat penjimat elektrik ini logikkah?

Did us believe this system or concept???

Did us believe this system or concept???

Tarif elektrik menyiksa rakyat tetapi gaji CEO TNB RM1.8 juta setahun???

Tarif elektrik menyiksa rakyat tetapi gaji CEO TNB RM1.8 juta setahun???

TNB untung berbilion tetapi rakyat nak beli seluar dalam second hand yang koyak-rabak pun tak ada wang sebab tarif elektrik dah jadi TOYOL!!!!????

TNB untung berbilion tetapi rakyat nak beli seluar dalam second hand yang koyak-rabak pun tak ada wang sebab tarif elektrik dah jadi TOYOL!!!!????

TNB CATAT UNTUNG BERSIH RM4.39 BILION....

TNB CATAT UNTUNG BERSIH RM4.39 BILION….

Apabila topeng najib dibuka, maka inilah sebenar gambaran "wajah" NAJIB????

Apabila topeng najib dibuka, maka inilah sebenar gambaran “wajah” NAJIB????

Apa guna rakyat dinaikkan gaji, diberikan bonus, diberikan RM500 percuma, subsidi dan entah apa-apa lagi jika kerajaan dapat merampas semula apa yang diberikan melalui pelbagai kaedah rahsia dan terbuka seperti memberikan kenaikan kadar tarif, menyembunyikan kadar tarif, wujud “tabung derma TNB” yang dijadikan caj dalam bil elektrik tetapi pada masa yang sama pada bil itu dinyatakan kerajaan menanggung subsidi elektrik (apa bukti kerajaan tanggung ini?? Cakap , semua orang dapat cakap begitu begini. Seperti tiada wujud subsidi, sebab naik tarif dan ada “caj sebagai derma kepada TNB”. Tak siuman betul!). Sesebuah Kerajaan itu  dapat merampas semula apa yang diberi melalui kaedah seperti naikkan harga agar kroni lebih kaya atau cukai dinaikkan, UNDANG-UNDANG SITA MENYITA YANG KEJAM , tak menasabah, tak adil, menaikkan yuran, membatalkan dan mengurangkan subsidi, melaksanakan akta dan ordinan yang kejam, penswastaan, memberikan alas an tidak cukup peruntukan atau projek untuk rakyat ditangguhkan dengan pelbagai alasan tidak ada bukti saintifik dan pelbagai lagi kaedah. Apabila anda ada geran Tanah yang bertaraf geran kongsi, anda ingin memecahkan geran . Prosesnya sangat bertahun-tahun dan salinan-salinan sangatlah banyak , bahkan akan ada tandatangan-tandatangan yang berkali-kali dalam proses-proses dalam tahun-tahun. Semua ini tidak pernah dinyatakan logic diadakan semua itu, malah kos bayaran proses yang sangat mahal . Betul-betul menyiksa rakyat. Lebih keji, bahagian pengukuran Tanah  (kerja mengukur Tanah) telah diswastakan. Maka bayaran, jumlahnya menyakitkan hati, malah tidak logic sejumlah itu. Lebih keji dan menyakitkan hati, jika geran Tanah telah dipecahkan , sebahagian Tanah dihadapan anda yang memang Tanah yang anda telah beli dan memiliki akan dijadikan Tanah rezab disebabkan pemecahan geran. Kata Pak Ngah saya yang pernah bekerja dengan JKR, tujuan direzabkan itu untuk membolehkan jalan raya dibesarkan jika kerajaan ingin besarkan jalan padahal telah berpuluh-puluh tahun saya duduk di Tanah saya ini, tidak pernah jalanraya perlu dibesarkan sehingga kerananya perlu merampas Tanah milik saya dan keluarga saya!!!! Ini semua alasan kerajaan yang tamak dan suka merampas harta rakyat?? Ada yang mengatakan system komunis membenarkan harta rakyat menjadi harta kerajaan juga. Ini system zalim. Satu system perompakan harta rakyat. Tiada sebab menasabah. Hanya hujah yang lemah dan gila. Juru ukur yang datang  seperti beberapa orang , datang dari bandaraya yang jauh, mengukur Tanah-Tanah saya dan jiran berhari-hari dalam hari-hari yang berasingan juga tetapi  ada sempadan yang tidak dibubuh tanda sempadan. Kerja yang tidak sempurna. Tidak beres dan tidak berkualiti tetapi mereka anggap kerja mereka dah selesai!! Inilah akibat penswastaan bahagian ukur Tanah? Betulkah mereka itu bertauliah, ada kepakaran mengukur? Betul-betul professional? Ada juruukur yang kata susah buat kerja ukur ini. Adakah alat ukur moden hari ini tidak akan ada ralat kesilapan, betul-betul logic??? Saya dan ibu saya tidak pernah tahu bahawa zon simpanan yang dalam geran yang telah dipecahkan itu ialah Tanah kami yang telah direzabkan sehinggalah pak Ngah saya datang. Pak Ngah saya seorang bekas jurutera kerajaan yang telah letak jawatan yang kini seorang jutawan syarikat kejuruteraan. Beliau telah diberi gelaran datuk dan adalah pemilik syarikat yang pernah terlibat sama dalam pembinaan airport. Justeru, saya  berpendapat saya berhak meminta pejabat Tanah dan syarikat juruukur meminda pelan geran yang telah dipecahkan iaitu zon simpanan itu hendaklah dijadikan kawasan kami semula kerana kami tidak pernah diberitahu oleh pejabat Tanah bahawa itu akan jadi rezab (jika benar ini satu peraturan Tanah yang wujud) dan malah pengukur Tanah itu menyatakan hal ini dalam bentuk yang ibu saya sebenarnya salah-faham atau kurang faham kerana jika ibu benar-benar faham, saya rasa beliau tidak akan setuju Tanah kami direzabkan. Sepatutnya ada pampasan kerana direzabkan? Lebih gila dan kejam, disebabkan Tanah milik kami yang berada di dekat parit besar (di hadapan parit ini ialah jalan penting negeri, jalan-raya), maka sebagai penggantian untuk Tanah kami yang dirampas (direzabkan), Tanah belakang rumah kami yang kepunyaan jiran kami dijadikan Tanah kami iaitu seluas zon rezab itu. Jiran kami pun jadi bingung dan gelisah kerana ini. Tidak menyangka hal impak ini terjadi!!!! Oleh kerana itu, secara automatiknya, jiran tersebut, kawasan Tanah beliau akan mengambil Tanah jirannya pula sebagai penggantian, begitulah seterusnya , memanjang ke tiap-tiap Tanah-Tanah yang di belakang-belakang rumah-rumah orang lain!!! Inilah akibat system yang gila. Tak akan jiran saya itu terpaksa memecah bahagian dapur, tandas  tangki najis, , bilik airnya disebabkan Tanah di situ telah jadi Tanah kami pula secara automatic disebabkan pemecahan geran yang ada zon rezab (Tanah rompakan kerajaan). Kerajaan dan syarikat juruukur patut meminda geran itu dan mengembalikan sempadan asal Tanah kami dalam geran pembetulan tanpa mengenakan apa-apa bayaran dan syarat. Jadi, jika anda ingin memecah geran, fikir dahulu impak-impak yang terjadi kepada saya akibat pemecahan geran untuk mendapat geran hakmilik sementara (anehnya ini dinyatakan juga geran hakmilik pejabat Tanah) dan pengukuran Tanah untuk meletakkan batu sempadan (anehnya, tidak semua batu sempadan diletakkan, ada yang hanya letak kayu sempadan yang mudah dipatahkan tanpa ada batu sempadan di sebelah kayu itu). Pengukuran Tanah bertujuan untuk mendapat geran hakmilik kekal. Anehnya perkataan “geran untuk selama-lamanya” tercetak di geran hakmilik sementara.

Logikkah alat ini? Bukti? Tiada kerosakan dan kekurangan kualiti yang jadi ralat dan kesilapan? Maka geran Tanah juga ada maklumat kurang atau tidak tepat....kah.

Logikkah alat ini? Bukti? Tiada kerosakan dan kekurangan kualiti yang jadi ralat dan kesilapan? Maka geran Tanah juga ada maklumat kurang atau tidak tepat….kah.

Juruukur Tanah tak bertauliah yang palsu, yang dapat kontrak melalui rasuah ada kita sedarkah

Juruukur Tanah tak bertauliah yang palsu, yang dapat kontrak melalui rasuah ada kita sedarkah? Ada orang beritahu saya bahawa pegawai Daerah saya terima rasuah. Dia ada bukti. Badan Pencegah Rasuah perlu siasat semua Pegawai Daerah, stafnya dan juruukur Tanah seluruh Malaysia SECARA berkala dan tetap dan secara mengejut dan dengan menyamar????

anehnya, jiran saya itu pernah kerja JKR dan kini pencen, Tak akan tak tahu kesan pecah geran akan merampas Tanah dia ? Dia ada bersyubahat dengan juruukur secara sulitkah? Motif?

LOGIK DAN TEPAT 100%KAH ALAT INI? TIADA RALAT? BUKTI?

Pusat Di Persimpangan Kutub mestilah mengesahkan alatan ini, semuanya logic dan....???

Pusat Di Persimpangan Kutub mestilah mengesahkan alatan ini, semuanya logic dan….???

Sesungguhnya bila rakyat yang dizalimi, mereka hanya berdoa untuk kehancuran kerajaan dan pihak yang bersyubahat dengan kerajaan yang zalim, maka akan hancurlah akhirnya jua kerana nabi Muhammad berkata takutilah doa orang yang dizalimi dan doa orang yang dizalimi itu hampir dengan TuhanNYA.

Aku akan suapkan najis yang dibaluti seluar dalam aku ke dalam mulut CEO TNB dan stafnya kecuali mereka mengembalikan TNB kepada LEMBAGA LETRIK NEGARA 100% % Ganti balik wang aku yang mereka rompak melalui CAJ dana wang tenaga boleh baharu & melalui Tarif yang kejam gila!!! APA PEMBACA TAK PERCAYA SAYA AKAN BUAT BEGITU? TENGOKLAH, PASTI STAF TNB YANG HANTAR BIL ITU JADI ORANG PERTAMA TELAN NAJISKU YANG TELAH KU PERAMKAN SELAMA 99 PURNAMA!!!

Aku akan suapkan najis yang dibaluti seluar dalam aku ke dalam mulut CEO TNB dan stafnya kecuali mereka mengembalikan TNB kepada LEMBAGA LETRIK NEGARA 100% & Ganti balik wang aku yang mereka rompak melalui CAJ dana wang tenaga boleh baharu & melalui Tarif yang kejam gila!!! APA PEMBACA TAK PERCAYA SAYA AKAN BUAT BEGITU? TENGOKLAH, PASTI STAF TNB YANG HANTAR BIL ITU JADI ORANG PERTAMA TELAN NAJISKU YANG TELAH KU PERAMKAN SELAMA 99 PURNAMA!!! MR.BEAN pun tak dapat selamatkan kamu wahai ORANG TNB dari najis bercacing aku!!!!

Now saving my draft……saving….saving…saving…saving…saving…saving….

Tergesa-gesa Makmal Koko by Tinta Emas 7 Samudra

This article category = Tinta Emas 7 Samudra

This article category = Tinta Emas 7 Samudra

Artikel ini berdasarkan pengalaman seorang manusia menjadi juruteknik makmal buah koko:

Menjadi seorang juruteknik di makmal sebuah kilang memproses buah koko umpama paparazi yang amat tergesa-gesa, terkejar-kejar untuk ambil sampel untuk di bawa ke makmal dan eksperimen-eksperimen perlu dibuat dengan teliti, berhati-hati tetapi perlu segera untuk dapat keputusan kerana tanpa keputusan, bahagian pengeluaran atau operator tidak tahu sama ada perlu menjalankan proses atau tidak.

Bayangkan kerja ini lebih siksa bila syif petang dan malam. Mengantuk tetapi semua terasa kelam-kabut. Tidak hairanlah ramai juruteknik makmal  yang telah letak jawatan atau berhenti kerja. Sebab pekerjaan ini sukar, menyiksakan……!!!

Setiap hari, PEGAWAI KESIHATAN DAN PERTANIAN ambil sampel kilang ini untuk disiasat. Sampel diuji di pejabat Kesihatan.  Hasil siasatan ialah memberi keizinan atau tidak beri keizinan kilang koko itu mengeksport.

Perosak buah koko kelihatan seperti kutu beras. Dalam masa 2 minggu, telor perosak ini menetas menjadi ulat. Kemudian menjadi pupa kemudian menjadi kutu. Semburan racun yang tidak merbahaya kepada cocoa powder tidak dapat membunuh 100% perosak ini. Ditetapkan tempoh menyimpan produk, Dalam serbuk koko yang diproses terdapat cendawan perosak bila dilihat menggunakan mikroskop. Sampel perosak koko dimasukkan ke dalam botol yang terdapat makanan perosak untuk jadi bukti kepada pejabat lain kilang ini yang terletak di Kuala Lumpur. Bahan yang dihasilkan dijual kepada kilang aiskrim dan coklat. Untuk ini, produk daripada koko yang 100% bebas daripada perosak dikehendaki.

Hasil daripada koko yang rosak di letakkan di tempat khas di kilang itu untuk dijual kepada kilang roti kerana masakan di kilang roti  itu lebih kuat kepanasannya, cukup untuk membunuh perosak.

Peringkat proses bahagian pengeluaran dan sampel ialah : quality check (biji koko atau buah koko disiasat ), Kemudian proses cleaning Pre-treatment shell separation, kemudian proses alkazing , roasting, grinding dan pressing. Pada peringkat terakhir, produk cocoa butter dan cocoa cake/powder dihasilkan.

Produk butter yang terhasil, ada beberapa keadaan. Pertama, Pure Prime Pressed yang berbau hangit, pahit dan berwarna kuning. Kedua, semi deodorized yang tiada bau dan rasanya tawar. Ketiga, deodorized yang berwarna kuning kejernihan, seolah-olah putih juga.

Produk cake pula seperti kibbled coco cake. Keadaan cake yang natural dan alkalized (ph 7.0 + 0.2 dan ph 7.5+0.25).

Mengenai powder pula atau tepung atau serbuk koko, keadaan yang natural , warnanya sederhana coklat, yang alkalized berph 7.0+0.2 dan ph 7.5+0.25, coklat yang cerah dan yang red berph 8.2+0.3, coklat pekat kemerahan.

Lori datang membawa guni berisi buah koko, yang kemudian diletakkan pada palate. Dalam 20 guni, 7 guni daripada jumlah ini akan diambil sampelnya. Jika 25 guni, 8 guni diuji. 30 guni, 9 guni daripadanya diuji. Biji buah koko terdiri daripada bean dan nib. Nib berada dalam bean. Sampel biji disukat dengan winnower. Hasil sukatan, ada sebanyak 2 kilogram biji koko yang akan dibawa ke makmal untuk diuji. Berat sampel akan direkodkan.

https://dipersimpangankutubfrompioneerofdpk.wordpress.com/?s=THIS+POST+MIGHT+SAVE+ITSELF

Dalam ujikaji untuk mencari peratus moisture, 20 biji koko dikisar dengan mesin kisar. Kemudian mesin protimeter digunakan. Peratus mouldy pula berkaitan jumlah biji berkulat (berwarna putih) yang digunting. Peratus Ins dan geminated pula berkaitan bilangan serangga dan biji yang bercambah daripada biji yang digunting. Peratus slaty pula peratus biji koko yang jadi sampel yang berlumut atau yang mewakili peratus biji koko yang berlumut. Peratus fully brown ialah bilangan  jumlah bean yang coklat dengan menolak bilangan yang bukan coklat. Peratus pattly brown pula berkenaan nib daripada yang digunting yang tak sepenuhnya ungu. Peratus fully purple ialah yang penuh ungunya. Peratus berat sampah seperti biji pecah dan separuh pecah juga dikira. Laporan tentang bau biji koko yang seperti asid , tidak berbau koko bean juga dibuat. Jika nib tidak pecah tetapi shell tertanggal atau pecah, masih dianggap sampel itu baik.

Contoh-contoh tangki-tangki untuk pemprosesan biji koko ialah mesin winnower, termediated masse tank, wash butter tank, coarse masse tank, deorized butter tank . Bila hanya satu mesin bailmill beroperasi, tangki masse tank mengambil tempoh 12 jam untuk penuh, dapat mengisi 6 atau 7 tan, maksima ialah 9 tan). Jika dua mesin bailmill beroperasi, maka ambil tempoh 8 jam sahaja. Filling time ialah berkaitan masa bahan bailmill mula diisi ke masse tank. Maturing time ialah masa penuh tangki masse tank lalu bahan dari tangki ini dialirkan ke press cake machine atau dibiarkan atau simpan selama 9 jam (jika 9 tan) atau 7 jam (7 tan) sebelum dialirkan ke press cake machine. Sampel dari masse tank akan diambil oleh juruteknik makmal jika diarahkan, selalunya bila maturing.

Ujian kehalusan (finesse):

sampel cecair koko dicairkan lagi dengan aceton lalu sampel ini dituang ke penapis. Kemudian air suam dituang ke penapis yang sampel itu atau memancutkan air suam ke cairan di penapis itu untuk membuang lemak dalam cairan. Kemudian air pili digunakan , dialirkan airnya ke penapis untuk meletakkan mendakan ke tengah penapis. Mendakan atau apa yang tinggal pada cairan yang dinyahkan tadi seperti lemak yang dinyahkan.. Kemudian mendakan ini dimasukkan ke oven selama 2 jam (setengah jam jika tidak dituang air suam). Setelah itu, penapis bermendakan tadi dikeluarkan dari oven , disejukkan sebelum ditimbang untuk mencari peratus kehalusan  produk koko yang dihasilkan. Peratusan kehalusan yang dianggap berkualiti ialah 98-99%. Jika peratusan kasar atau tidak berkualiti, bahagian pengeluaran atau operator hendaklah membubuh air dan potassium kabornat untuk menghaluskan lagi cairan koko dalam tangki.

Ujian Ph:

Sampel koko sebanyak 10 gram ditimbang. Kemudian dibancuh dengan 90ml air suam lalu diletakkan di mesin sejuk. Bila dikeluarkan, proses menggunakan beberapa peralatan dan peralatan berkuasa bateri digunakan untuk menguji sampel. Alkalised ialah yang ditaruh potassium/sodium karbonat . Ditambah potassium untuk naikkan ph 6.70-7.30. Bahagian akan diberitahu jika ph perlu ditambah ke tangki sampel (dengan ditaruh potassium. Ditaruh sodium karbonat untuk naikkan ph ke 7 jika ph asal ialah 6.0) . Jika terlebih ph pada tangki sampel, operator akan memindahkan sebahagian isi tangki itu ke tangki lain lalu diganti dengan yang biasa iaitu adalah natural (bahan yang memang rendah phnya), ditaruh ke tangki sampel.

Ujian moisture: ujian kandungan air, menggunakan mesin mettle Pm 100. Cara menggunakan mesin ini: Mula-mula menekan tare, kunci temp, lalu tekan enter, barulah timbang ikut berat sampel yang diperlukan, kemudian tutup mesin itu untuk ambil bacaan berat sampel lalu tekan start hingga lampu berkelip-kelip lalu membaca % moist pada skrin mesin itu.

Bagi ujian fat, kelalang, kertas turas, bikar, air suling, mesin extract, cecair spirit,  dan oven digunakan.  Tujuan eksperimen fat ialah untuk mengetahui peratus minyak atau lemak dan peratus shell dan nib, bagi membantu juga kilang menetapkan harga. Asid hidroklorik digunakan untuk ujian ini.

Cara menyediakan asid hidroklorik:

Asid sulfuric digunakan dalam pencucian.  Apabila botol asid hidroklorik pekat dibuka penutupnya, asap beracun terbebas. Asid pekat bermakna belum dicampurkan dengan oistilled water. Jangan hidu atau terkena kulit. Bancuh 400ml oistilled water dengan 100ml HCL. Masukkan air oistilled water dulu, barulah HCL agar tak meletup. Cecair HCL tak boleh dituang atau kena bekas yang bukan untuk HCL.

Ujian cocoa masse:

Ujian ini bertujuan mencari peratus lemak dalam sampel cocoa masse. Peratus lemak yang diterima atau dianggap OK ialah 53-56%. Jikalau hasil peratus lemak =52/53/54, maka perlu campur 1-5(formula)= peratus lemak. Ujian ini menggunakan mesin berputar dan tabung uji. Anti bumping granules dimasukkan ke dalam kelalang untuk mencegah kehilangan lemak ketika proses ujikaji. Bikar yang mengandungi cocoa masse dicairkan dengan petroleum spirit (aceton jarang digunakan) lalu dituangkan ke 4 tabung uji (tinggalkan seperti seinci lagi nak penuh bagi tiap tabung itu). Kemudian goncangkan bagi larut sebelum dimasukkan ke mesin berputar secara berselang dan bersetentang. Tujuan dimasukkan spirit untuk memisahkan kotoran dan cocoa masse  daripada lemaknya. Mesin diputarkan selama 15 minit.

buah koko

buahkokolahbang

EEEee omenya uah oko ni , adek uke!!!

EEEee omenya uah oko ni , adek uke!!!

kokokokolah

Selepas 15 minit, tabung uji dikeluarkan dari mesin berputar . Cecair dalam tabung uji dituangkan ke kelalang kosong yang berisi anti bumping granules. Awas, jangan sampai termasuk keladak/cocoa masse yang berada di dasar tabung uji. Kemudian cecair spirit akan dimasukkan ke tabung uji itu dan  proses semula selama 15 minit (dimasukkan ke mesin berputar semula). Setelah dikeluarkan semula, cecair tabung uji itu dituang ke kelalang kosong. Kelalang itu dimasukkan ke mesin extract untuk memisahkan lemak daripada spiritnya. Bila hampir  kering seperti tinggal sesudu , jumlah kandungan dalam kelalang itu, offkan mesin extract dan sejukkan kelalang itu beberapa masa sebelum dimasukkan ke oven memmert selama setengah jam. Ujian untuk mencari peratus lemak oleh juruteknik syif normal dengan yang bekerja bukan syif normal adalah berbeza. Kerana itu, hasil keputusan belum tentu sama. Tabung uji yang digunakan haruslah yang bentuk bukaannya sejenis. Jika yang bukaannya bundar sahaja, maka semua tabung uji itu mestilah bundar juga.

Ujikaji Press Cake:(halaman rujukan=10)

Ujian yang diperlukan untuk ujikaji ini ialah ujian moist, ph dan fat. Mesin yang digunakan ialah yang sama seperti yang diterangkan sebelum ini. Terdapat sedikit perubahan kaedah untuk ujian-ujian tersebut. Ambil 5 sampel press cake (1 sampel mewakili 1 mesin press cake) di mesinnya yang disediakan oleh pihak berkenaan di kilang tersebut. Masukkan setiap sampel di dalam plastic mini dan catatkan maklumat nombor mesin yang keberapa di plastic itu. Lihat dan catatkan berdasarkan buku format tentang press cake yang dicatatkan oleh operator. Contohnya:

No   Pressing Time   MT   Butter Weigh   Cake Silk   Ram Travel

32″

1       7.30-8.02           5       917                      10

2      8.05-8.37                     922                                        679

3       8.40-9.12                    925

Cycle time ialah jumlah masa yang diambil untuk memproses press cake iaitu 32″ (32 minit) . Jika ini tidak ditulis oleh operator, staf makmal dapat mengetahuinya dengan melihat masa mula dan akhir yang dicatatkan iaitu seperti 7.30-8.02=32 minit. MT 5 menunjukkan bahawa bahan cocoa masse tangki atau mesin kelimalah yang dialirkan ke mesin press cake untuk proses press cake (benda berketul keras ). Ram travel menunjukkan bahawa nombor kod mesin press cake nombor 1 ialah 679   (nombor ini ada pada alat acuan yang membentuk cocoa masse menjadi kepingan keras. Acuan ini berbentuk bulat yang tergantung di mesin dan bergerak mengikut arahnya).

Penerangan tentang contoh maklumat dalam buku kerja dan buku rekod press cake:

C.Pressed   2:656 (nombor kod mesin press ke 2) – Mt 4 (=bahan press dari Mt 4) – 35 (jumlah masa proses) – 5.30 pm (masa ambil sampel) – 2nd (shif ke 2/petang) – 30.6.1997.

Temp: 120 C                                                                 Pressed 3:676

Sampel: 2.554                4.895g                                  4.839g

Moist: 2.90                      ..?…….                                  ….?……

Ph:…                                 90,322g                               90,333g

Pressed 4:677

4.896g

….?…..

87,296g

Sampel Press Cake (PC) di bawa ke makmal lalu diketuk dengan penukul , kemudian dikisar dengan mesin kisar  . Kemudian digunakan untuk ujian di bawah:

>Ujian moist: iaitu dengan menyatukan semua sampel di piring ujian moist seberat 2.5g. Ratakan sampel di piring itu dan jangan ada yang berketul

>Ujian Ph:Iaitu dengan juga menyatukan semua sampel yang ada di dalam sebuah bikar sehingga beratnya = 10gm

> Ujian fat:

Artikel ini bersambungan di muka-surat ke 11.

ARTIKEL INI AKAN DISAMBUNG.

Sila Pembaca Isi Borang Ini! by Tinta Emas 7 Samudra [Reader Fill These Form Please by Tinta Emas 7 Samudra]

This article category = Tinta Emas 7 Samudra

This article category = Tinta Emas 7 Samudra

 

PENYELIDIKAN BANGSA MELAYU DAN MESEGAR(bangsa melayu yang segar) SAHAJA: DARI 13 OKTOBER 2013[MESEGAR(malay race who fresh) AND MALAY RACE RESEARCH ONLY: FROM 13 OCTOBER 2013:]:

Borang Penyelidikan Antarabangsa (Bukan Melayu Malaysia): (dari 13 oktober 2013lah) [International Research Form (Not Malaysian Malay) (from 13 October 2013):

YANG DALAM SILAM LEBIH BAIK & BILAKAH MELAYU AKAN JADI MESEGAR? by Tinta Emas 7 Samudra

Sesetengah produk yang dicipta, bukan jadi lebih baik dalam versi dan model BERIKUTNYA, yang terawal atau lebih awal lebih menyenangkan. Contohnya, pernah seorang datang ke rumah kakak saya , dia menjual sejenis tilam leper, Tilam ini sangat padat rasanya dan berlekuk-lekuk yang membuat belakang tubuh terasa diurut secara automatic (sedap rasanya) dan jahitannya juga lebih kuat.

Itu dulu, sekarang tilam seperti itu banyak dijual di kedai tetapi jahitan mudah putus, tilam tidak padat atau kurang padat menyebabkan tidak sesedap dulu lagi jika baring atasnya!!!

Gunting milik arwah nenek saya yang diwarisi oleh kami, sekarang entah di mana, hilang dicurikah? Gunting buatan lama itu sangat kuat hingga dapat memotong dawai yang tebal, tidak seperti gunting buatan sekarang. Saya tak izin dan tak halalkan sesiapa yang mencurinya !!!

Bangku plastic mini yang rendah untuk duduk  setinggi sejengkal lebih sedikit yang tebal dan kuat disukai oleh saya tetapi buatan yang seperti itu sekarang, tidaklah sekuat itu, lagi lemah dan ringan.

Artikel ini tidak hendak menceritakan ciptaan zaman sekarang yang lebih baik daripada yang silam. Kalau ciptaan yang berikut atau pada masa sekarang lebih tidak berkualiti daripada yang silam , ada pelbagai factor. Contohnya:

1= Lagi manyak untong! Kalau itu balang tak ade tahan lame, olang bili lagi itu balang, lagi manyak bili, saye lagi manyak ooong !

2= Mahu bikin macam itu balang lame, lagi manyak modal ooo!!! Lagi manyak modal, lagi mahal, kalau lagi mahal, tatak ade olang mau biiliii  maaa!!!

3=Haiyaa! olang sikalang tatak ade fike sangat itu kualiti, ada itu balang bole pakai sudah cukop.

4=Peduli ape itu kualiti, kalu itu balang lame sulah talak ade, olang terpaksa bili balang sikalang juge, jadi saye bole jadi kaye maaa!!

Dan itu kualiti benda tak bernyawa, bagaimana pula dengan kualiti bangsa yang bernama MELAYU??  Melayu yang akan diperkatakan di sini ialah melayu MALAYSIA. Bangsa ini, dikatakan kacukan beberapa suku orang asli. Tak nak dikatakan sebagai orang asli, oohh, orang asal??? Melayu, pada zaman dahulu, beragama Hindu. Bila PARAMESWARA memeluk ISLAM, rakyatnya mengikutinya, masuk ISLAM juga. Bangsa melayu tidak pernah mendirikan kerajaan kekhalifahan, wanita mereka tidak pula berjilbab (pakaian menutup wajah dan seluruh tubuh). Adat yang masih ada unsur bidaah dan khurafat seperti kepercayaan tertentu masih ada merasuki sesetengah orang melayu. Semua ini salah satu factor yang menjadi bangsa melayu LAYU keimanannya. Kalau pada zaman berkeris dahulu, tiada pembuangan bayi luar nikah merata-rata, tetapi sekarang……….. ini menunjukkan melayu terus layu.

Bagaimanakah kamu akan jadi segar wahai bangsaku?

Apabila siraman cinta yang kau pilih tidak benar

Apabila Baja yang kau pilih tersalah

Apabila kegelapan yang kau pilih dengan sengaja

Maka, bagaimana fotosintesis akan terjadi?

Apabila datang cahaya, kamu mengusirnya dengan murka

Apabila kau masih bantut, kau cemburu dengki Pokok kelapa yang tinggi

Maka dengki itu bagaikan ulat yang memakan daunmu

Lalu kau terkoyak-rabak

Lalu kamu jadi ibarat lalang

Hidup segan Mati Tak mahu

Jika aku tukar namamu menjadi mesegar

Tentu kau akan tetap melayu

kerana jika hujan turun pun

Ia tidak berterusan, malah meresap jauh dari Tanah berakar

tahukah kamu apa yang kamu patut hafal dari M E L A Y U?

Ini dia:

M = Menyedari dengan kesedaran 51% (kesedaran di persimpangan kutub)

E= Elak kesedaran yang tidak mendatangkan keinsafan

L = Lawan nafsumu terus-menerus, sebentar sahaja kamu tewas, maka kemungkinan kamu akan terus lemah melayu

A= Amalan biarlah dengan istiqamah dan dapat RAHMAT daripada ALLAH

Y= You jangan kata aku tentu dapat mati masuk syurga

U= Ulamak , jangan jadi ular Mak atau ular dalam semak, ingatlah orang yang betul-betul mesegar ialah yang selamat di akhirat!!!!

Saya buat dalam bentuk puisi supaya anda tidak bosan atau…..insya-Allah. Hati yang keras dan ditutupi ialah umpama yang telah diistidraajkan oleh ALLAH. Ya Tuhan!! Alangkah ini sangat malang!!! Ketika ini, tiada menfaat nasihat yang canggih, tiada guna amaran, tiada guna hukuman………….hanya kematiannya sahaja yang menamatkan penyakit gila, sakit jiwa dan buruk perangainya itu. Melainkan orang yang Allah hendak beri rahmatNYA, maka istidraj itu dihilangkanNYA kemudian.

Tidak ada jalan atau cara yang paling terbaik dan paling berkesan dalam menyucikan kalbu melainkan dengan menjadi orang sufi yang mengamalkan ilmu tarekat, dengan wirid tarekat , bermujahadah……………..

Maka bila kamu telah jadi MESEGAR, ucapkanlah terimakasih yang tak terhingga kepada TUHAN KAMU. Sesiapa yang bersyukur kepada Allah , maka Allah akan tambah lagi nikmatnya, begitulah seterusnya bila disyukuri lagi. Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang!!!

Masuk Syurga Bukan Kerana Amalan Tetapi Kerana……? By Sinaran Iffah

Zikir asmaulhusna sekarang?? Istighfar dan syahadat serta salawat

Zikir asmaulhusna sekarang?? Istighfar dan syahadat serta salawat. This article in Sinaran Iffah category.

Ada yang mengatakan bahawa seseorang itu masuk syurga bukan kerana amalan tetapi kerana……………..? Kerana apa? Saya beri anda tempoh 11 saat untuk memberikan jawapan anda=

SATU SAAT

DUA SAAT

TIGA SAAT

EMPAT SAAT

LIMA SAAT

ENAM SAAT

TUJUH SAAT

LAPAN SAAT

SEMBILAN SAAT

SEPULUH SAAT

SEBELAS SAAT

jawapan soalan ini ialah:

RAHMAT DARIPADA ALLAH S.W.T!!!

Kalau masuk syurga kerana amalan, kenapa ada orang yang banyak amalannya sehingga syurga itu sangat hampir kepadanya tetapi bila dekat nak mati, dia buat perkara haram yang menyebabkan dia akhirnya mati dalam keadaan menderhaka kepada Allah, tidak bertaubat, tidak berkesempatan bertaubat, disiksa dalam kubur dan masuk ke neraka??

Malah saya pernah membaca sebuah kitab mengenai sejarah hidup wali-wali Allah. Ada seorang wali Allah itu semasa dia hidup di dunia lagi telah tahu nasib dia di akhirat. Nasib dia di akhirat itu ialah wali Allah itu akan masuk ke NERAKA!!! Bila ada seorang bersedih mendengar berita itu dan bertanya kenapa begitu nasib wali Allah itu, wali Allah itu kata jangan mempersoalkan perkara yang Allah kehendaki ditakdirkan kepada beliau itu.

Ada orang berfahaman kalau sudah ditakdirkan mati masuk syurga, buat jahat macam manapun, akhirnya masuk syurga juga dan kalau sudah ditakdirkan mati masuk neraka, buat baik macammanapun, akhirnya mati masuk ke neraka juga??

Hal fahaman ini adalah haram dipercayai. Ini ialah ajaran sesat!!!

Masuk syurga kerana rahmat daripada Allah, memang benar. Allah beri rahmat kepada sesiapa yang dia kehendaki sahaja. Tiada Allah dapat dipaksa untuk beri rahmat kepada sesiapa. Allah mengasihi orang yang suci hati, yang taat. Allah beri rahmat kepada orang yang ingin dia sucikan hati dan orang yang memang telah suci hati. Tetapi tiada jaminan hati yang suci itu terus mendapat rahmat daripada Allah kerana kemungkinan hati itu berjaya dikotori oleh syaitan, musuh,…… Justeru, manusia tetap perlu berusaha menyucikan hati dengan mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala larangan ALLAH.

Justeru, rahmat dan ketaatan kepada ALLAH mempunyai perkaitan yang kuat dan rapat. Orang yang taat belum tentu mendapat rahmat sebab amalannya mungkin ada kecacatan sehingga menyebabkan tidak dapat pahala atau hati tetap tidak bertambah suci. Orang yang mendapat rahmat pula mungkin rahmat itu tentang hal semasa di dunia , bukan rahmat yang di akhirat. Yang dikehendaki ialah mendapat rahmat di dunia dan di akhirat atau terus-menerus dan berpanjangan mendapat rahmat daripada Allah.

Orang yang rajin ibadat dan selalu dapat pahala dan suci hati belum tentu ISTIQAMAH. Untuk mendapat rahmat yang lebih berpanjangan, perlu ada istiqamah. Orang yang mencapai taraf wali Allah yang terjamin masuk syurga ialah kerana kebiasaannya orang yang demikian tetap wujud ISTIQAMAHnya dalam kebaikan dan ketaatan dan kesucian hati atau kalbu rohnya.

Allah menjadikan sebab , akibat, musabab, natijah, kesan, hasil,…………… Setiap hal saling kait-mengait. Namun ada hal-hal unik, yang merupakan perkaitan yang luarbiasa atau tidak ada kaitan tetapi terjadi juga (seperti akal tidak dapat memikirkan hal itu secara logic atau ilmiah atau saintifik atau tidak ada alat dan kaedah eksperimen dapat dibuat untuk membuktikannya tetapi hal itu wujud juga dan terjadi juga)

Berterusan mendapat rahmat, pahala, kesucian hati, berubah takdir, berubah nasib, berubah hati atau kalbu, sangat berkaitan dengan hokum-hakam dan peraturan sebab-akibat termasuklah takdir dan nasib luarbiasa, yang dapat terjadi di luar logic akal manusia.

Ada kitab yang menceritakan tentang rahsia panjang umur. Kitab ini menerangkan tentang dua maksud :

MAKSUD YANG PERTAMA ialah panjang umur yang benar-benar panjang umur atau jadi bertambah panjang umur dia , lebih panjang dari catatan asal di LOH MAHFUZ setelah dia melakukan amalan-amalan tertentu yang mengakibatkan umurnya jadi lebih panjang.

MAKSUD YANG KEDUA ialah  seseorang itu melakukan amalan yang pahalanya bersamaan dengan pahala yang dapat dilakukan oleh orang yang panjang umurnya.

Jika Allah mahu beri rahmat, rahmat tersebut ialah mungkin dia dapat panjang umur atau lebih panjang umur dengan maksud yang pertama atau mungkin dengan maksud yang kedua. Justeru, rahmat ada kaitan juga dengan usaha dan tawakal.

MANUSIA TIDAK TAHU APA KESUDAHAN NASIBNYA (KECUALI ORANG-ORANG TERTENTU SEPERTI SAHABAT-SAHABAT NABI MUHAMMAD YANG TELAH DIJAMIN OLEH ALLAH BAHAWA MEREKA AKAN BERJAYA MASUK KE SYURGA) , yang wajib ialah terus berusaha. Mendapat rahmat atau tidak, itu ialah urusan dan kehendak Allah. Kita tidak boleh dan tidak dapat memaksa TUHAN memberikan rahmatNYA kepada kita. Jika Allah tidak ingin beri Rahmat, ITU BUKAN dosa Allah ta’ala.  TIDAK TIMBUL PERNYATAAN BAHAWA ALLAH BUAT DOSA ATAU ALLAH BUAT PAHALA ATAU ALLAH DAPAT DOSA ATAU ALLAH DAPAT PAHALA. NAMUN , YANG PASTI IALAH ALLAH ITU ADIL , MAHA ADIL DAN KASIH-SAYANG. JIKA ALLAH MEMBUAT PERATURAN DAN HUKUMAN, ITU KERANA ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI DAN MAHA ADIL, SUPAYA KEADILAN TERTEGAK KERANA ALLAH ITU MAHA PENYAYANG!!! BUKAN KERANA ALLAH ITU SAMSENG ATAU PANAS-BARAN ATAU MENGAMUK!!! MUSTAHIL ALLAH MENYERUPAI SIFAT MAKHLUKNYA!!!