Meja Bulat Orang Koyak-Rabak By Lipur-lara Waris Tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

Meja bulat itu sedang menunggu kedatangan orang yang berpakaian koyak-rabak. Yang ada duduk dekat meja itu ialah orang yang berpakaian baju kot, bertopi, bertali leher, kasut jenama mahal, pen di saku daripada emas campur berlian. Cermin mata pula , jenis kamera pengintip. Mereka semua bermata biru sebab pakai  benda bulat pipih warna biru tu, masuk ke mata.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Mereka takutkah? Tak datang lagi. Aku rasa mereka tak beranilah Mad! Ya lah aku pun rasa begitu.

Sambil menunggu kedatangannya, mereka menonton sebuah video. Video itu dipaparkan di skrin besar , terletak di hadapan meja bulat itu. Seorang lelaki sedang memerah susu dari puting dada seorang wanita. Susu cap gantung namanya. Itu pemandangan sebuah perusahaan di kilang susu wanita.Itulah rakaman video sebuah filem pelik yang sedang ditontoni. Pengarah filem itu pula bekas perogol bersiri yang terkenal di dunia. Dikatakan beberapa ekor alien pun tahu namanya. Begitulah terkenal hebat namanya, MAHSYUR ke seluruh penjuru alam.

Tiba-tiba seorang penonton menjerit, Eh lekas off video ini! CEPATLAH!!. Kenapa?? Ohh orang koyak-rabak dah datang!!!

Meja bulat gembira dengan kedatangan orang koyak-rabak, Dia ingin menyatakan kegembiraan, tetapi apakah daya untuk demikian, Dia hanyalah sebuah meja. Benci betul dia terhadap orang-orang kaya penonton video lucah ini.

Golongan yang berpakaian koyak-rabak mula duduk di meja. Bau harum daripada pakaian mereka walaupun bahagian  baju di dada ada koyak-rabak sedikit. Heii orang miskin, kenapa kamu koyak-rabak. Tak malukah? Jadilah seperti kami, bergaya macam james bond. Ohh! kami seperti khalifah Abu Bakar, bila nabi Muhammad bertanya, kenapa ada lubang pada pakaiannya di dada Abu Bakar, Abu Bakar menjawab beliau telah menyerahkan semua hartanya untuk perjuangan ISLAM. Bila Nabi bertanya apa lagi yang tinggal kepada beliau, Abu Bakar menjawab ALLAH DAN RASULNYA. Bila nabi Muhammad bertanya adakah Abu Bakar menyesal kerana mensedekahkan seluruh harta beliau, Abu Bakar terus menangis dan beliau kata tidak menyesal.

AAAAHHHHHH sudahlah!! Kami tak mahu dengar kisah Abu Bakar dan baju yang koyak . Tujuan kita datang berkumpul ialah bukan nak tahu fasal Abu Bakar yang koyak bajunya. Kita datang untuk membincangkan kenapa kamu, wahai ulamak di persimpangan kutub menentang dasar penswastaan padahal kami mewakili golongan pemerintah menguatkuasakan dasar penswastaan!!!!

Golongan ulamak DPK : “Kami bukan menentang penswastaan secara 100%. Bila kerajaan tidak mampu, mereka hendaklah melibatkan syarikat swasta tetapi bukan terus memberikan  hak penswastaan secara 100%. Maksudnya kerajaan masih memiliki kuasa dan hak juga, yang jadi bahagian kerajaan. Pihak swasta itu juga mestilah menanggung kos dan berhak mendapat keuntungan juga. Apabila kerajaan telah ada kemampuan menguruskan kerana ada kepakaran dan peruntukan dan sumber kewangan yang lebih baik, maka pihak swasta itu hendaklah dikeluarkan dan tidak lagi memiliki kuasa dan hak. Ketika ini, hal tersebut kembali menjadi hak kerajaan 100%.

Golongan mata biru=” Kalau begitu, lebih baik diswastakan 100% , kerajaan akan menjimatkan perbelanjaan dan menyimpan kewangan khas untuk tujuan kepentingan lain rakyat satu Negara. Konsep rakyat 1 Negara haruslah dilaksanakan. Malaikat Jibrail dah pun datang jumpa menteri yang buat gagasan 1 Negara ini dan menyatakan persetujuan. Malaikat Jibrail menyokong.”

Golongan Koyak-rabak= Tiada bukti malaikat Jibrail jumpa menteri jahil itu. Kalau diswastakan 100% biarlah yang kecemasan begitu tetapi bila tiba masa yang sesuai kerajaan hendaklah mengambil semula 100%. Ini sesuai dengan takrifan kerajaan menurut gagasan Di Persimpangan Kutub. Kerajaan hendaklah memantau dan menghukum terhadap syarikat yang ambil-alih kepentingan kerajaan itu jika perlu.

Golongan Mata Biru= Tiada bukti rasuah pun. Tiada bukti kami, pihak kerajaan ada kroni atau ada pemimpin kerajaan yang dapat untung sebab jadi pengarah atau pemilik saham halimunan dalam kepentingan kerajaan yang diswastakan 100%. Kamu suka buat andaian dan tuduhan sahaja. Suka berburuk sangka. Berdosa tau!?

Golongan Koyak-rabak=” Bertenang. Kami bukan membuat tuduhan. Kami bermaksud hal seperti itu tidak mustahil logic terjadi. Justeru langkah pencegahan perlu dibuat seperti pemantauan dan hukuman. Bahkan, bukan tak ada bukti satu pun. Bekas Ketua Juruaudit Negara telah menemui bukti-bukti rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin dan pegawai kerajaan , termasuk pihak swasta berkenaan. Jika penemuan beliau itu tidak benar, kenapa tidak  dibicarakan di mahkamah.

Golongan Mata Biru= Kami tak punya kuasa mengheret dia ke mahkamah. Ahh lupakanlah hal itu. Itu urusan pemerintah nombor satu Negara.

Golongan Koyak-rabak= “Ingat, seboleh-bolehnya hal-hal seperti sekolah, university, hospital, klinik kerajaan, balai polis, tentera, pelabuhan milik kerajaan, syarikat minyak kerajaan, pengangkutan awam kerajaan, ……..dan lain-lain tidak boleh diswastakan”. Banyak keburukan penswastaan. Jika ada kebaikan pun, bila dikaji bersama dengan keburukan, maka dapat diambil kesimpulan bahawa dasar penswastaan haruslah sedaya-upaya kita elakkan daripada terjadi kecuali darurat tetapi akhirnya kerajaan harus memiliki semula seratus-peratus atau bermaksud pembatalan penswastaan bila tiba masa  dan keadaan yang sesuai.”

Golongan baju kot= Kalau pandai sangat , cuba beritahu apa contoh keburukannya? Bukankah kebaikan penswastaan itu , salah-satunya ialah menggalakkan kelahiran syarikat-syarikat baru dalam pelbagai bidang yang milik pihak swasta seratus-peratus?

Golongan berlubang baju=” Kami tidak nafikan galakan seperti itu dapat terjadi tetapi keburukannya juga akan meranapkan perkembangan kelahiran. Contohnya, bila sesuatu syarikat itu diberikan kontrak berjuta , syarikat itu memberikan tugasan kontrak itu kepada syarikat lain yang lebih kecil, yang kekurangan dari segi profesionalnya, kepakarannya, tenaga pekerjaannya, sumber modal dan keuntungannya, asetnya, peralatannya…..Maka hasil yang terjadi daripada projek itu tidak berkualiti, tidak menurut piawaian kualiti yang sepatutnya. Maka tak hairanlah jika ada banggunan yang mudah runtuh, peralatan hospital yang tidak tepat, tidak sesuai, berkesan buruk, pendidikan yang kacau-bilau, pihak bank yang jadi toyol dan merompak, kenderaan pengangkutan awam yang tidak selamat, persekitaran Bandar yang kotor, tidak kemas, ………….tandas awam yang rosak-binasa, jadi tempat penagih dadah, bila terbiar, …..Bahkan jika kerajaan itu mewujudkan system perbankan dan subsidi yang jujur dan benar mengikut konsep ISLAM yang benar, maka ini akan menggalakkan kelahiran usahawan bumiputera yang Islam JUGA.”

Golongan Kasut Jenama Tinggi: “Eemmm….betul juga kata engkau wahai baju koyak. Tetapi bukan kami yang ada kuasa untuk menghalang dan menghapuskan dasar penswastaan. Itu kena Tanya Perdana Menteri Satu Negaralah. HA HA HA HA HI HI heh heh heh heh. ” Dah bersurailah kita.

Meja bulat gembira dengan kemenangan pihak koyak-rabak tetapi pada masa yang sama si meja bersedih juga sebab golongan ulamak perlu melancarkan jihad dan revolusi Di Persimpangan Kutub kerana walaupun pihak wakil kerajaan telah kalah dalam perdebatan ini tetapi kerajaan tidak peduli , malah terus melaksanakan dasar penswastaan untuk mengenyangkan nafsu kroni-kroninya padahal persidangan meja bulat ini bertujuan untuk kerajaan mencari keputusan sama ada meneruskan penswastaan atau membatalkan atau menghentikan. Pada mulanya kerajaan tersebut berjanji jika wakil mereka kalah dalam persidangan itu, mereka akan menghapuskan dasar penswastaan tetapi sebenarnya kerajaan MUNGKIR JANJI.

Masuk Syurga Bukan Kerana Amalan Tetapi Kerana……? By Sinaran Iffah

Zikir asmaulhusna sekarang?? Istighfar dan syahadat serta salawat

Zikir asmaulhusna sekarang?? Istighfar dan syahadat serta salawat. This article in Sinaran Iffah category.

Ada yang mengatakan bahawa seseorang itu masuk syurga bukan kerana amalan tetapi kerana……………..? Kerana apa? Saya beri anda tempoh 11 saat untuk memberikan jawapan anda=

SATU SAAT

DUA SAAT

TIGA SAAT

EMPAT SAAT

LIMA SAAT

ENAM SAAT

TUJUH SAAT

LAPAN SAAT

SEMBILAN SAAT

SEPULUH SAAT

SEBELAS SAAT

jawapan soalan ini ialah:

RAHMAT DARIPADA ALLAH S.W.T!!!

Kalau masuk syurga kerana amalan, kenapa ada orang yang banyak amalannya sehingga syurga itu sangat hampir kepadanya tetapi bila dekat nak mati, dia buat perkara haram yang menyebabkan dia akhirnya mati dalam keadaan menderhaka kepada Allah, tidak bertaubat, tidak berkesempatan bertaubat, disiksa dalam kubur dan masuk ke neraka??

Malah saya pernah membaca sebuah kitab mengenai sejarah hidup wali-wali Allah. Ada seorang wali Allah itu semasa dia hidup di dunia lagi telah tahu nasib dia di akhirat. Nasib dia di akhirat itu ialah wali Allah itu akan masuk ke NERAKA!!! Bila ada seorang bersedih mendengar berita itu dan bertanya kenapa begitu nasib wali Allah itu, wali Allah itu kata jangan mempersoalkan perkara yang Allah kehendaki ditakdirkan kepada beliau itu.

Ada orang berfahaman kalau sudah ditakdirkan mati masuk syurga, buat jahat macam manapun, akhirnya masuk syurga juga dan kalau sudah ditakdirkan mati masuk neraka, buat baik macammanapun, akhirnya mati masuk ke neraka juga??

Hal fahaman ini adalah haram dipercayai. Ini ialah ajaran sesat!!!

Masuk syurga kerana rahmat daripada Allah, memang benar. Allah beri rahmat kepada sesiapa yang dia kehendaki sahaja. Tiada Allah dapat dipaksa untuk beri rahmat kepada sesiapa. Allah mengasihi orang yang suci hati, yang taat. Allah beri rahmat kepada orang yang ingin dia sucikan hati dan orang yang memang telah suci hati. Tetapi tiada jaminan hati yang suci itu terus mendapat rahmat daripada Allah kerana kemungkinan hati itu berjaya dikotori oleh syaitan, musuh,…… Justeru, manusia tetap perlu berusaha menyucikan hati dengan mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala larangan ALLAH.

Justeru, rahmat dan ketaatan kepada ALLAH mempunyai perkaitan yang kuat dan rapat. Orang yang taat belum tentu mendapat rahmat sebab amalannya mungkin ada kecacatan sehingga menyebabkan tidak dapat pahala atau hati tetap tidak bertambah suci. Orang yang mendapat rahmat pula mungkin rahmat itu tentang hal semasa di dunia , bukan rahmat yang di akhirat. Yang dikehendaki ialah mendapat rahmat di dunia dan di akhirat atau terus-menerus dan berpanjangan mendapat rahmat daripada Allah.

Orang yang rajin ibadat dan selalu dapat pahala dan suci hati belum tentu ISTIQAMAH. Untuk mendapat rahmat yang lebih berpanjangan, perlu ada istiqamah. Orang yang mencapai taraf wali Allah yang terjamin masuk syurga ialah kerana kebiasaannya orang yang demikian tetap wujud ISTIQAMAHnya dalam kebaikan dan ketaatan dan kesucian hati atau kalbu rohnya.

Allah menjadikan sebab , akibat, musabab, natijah, kesan, hasil,…………… Setiap hal saling kait-mengait. Namun ada hal-hal unik, yang merupakan perkaitan yang luarbiasa atau tidak ada kaitan tetapi terjadi juga (seperti akal tidak dapat memikirkan hal itu secara logic atau ilmiah atau saintifik atau tidak ada alat dan kaedah eksperimen dapat dibuat untuk membuktikannya tetapi hal itu wujud juga dan terjadi juga)

Berterusan mendapat rahmat, pahala, kesucian hati, berubah takdir, berubah nasib, berubah hati atau kalbu, sangat berkaitan dengan hokum-hakam dan peraturan sebab-akibat termasuklah takdir dan nasib luarbiasa, yang dapat terjadi di luar logic akal manusia.

Ada kitab yang menceritakan tentang rahsia panjang umur. Kitab ini menerangkan tentang dua maksud :

MAKSUD YANG PERTAMA ialah panjang umur yang benar-benar panjang umur atau jadi bertambah panjang umur dia , lebih panjang dari catatan asal di LOH MAHFUZ setelah dia melakukan amalan-amalan tertentu yang mengakibatkan umurnya jadi lebih panjang.

MAKSUD YANG KEDUA ialah  seseorang itu melakukan amalan yang pahalanya bersamaan dengan pahala yang dapat dilakukan oleh orang yang panjang umurnya.

Jika Allah mahu beri rahmat, rahmat tersebut ialah mungkin dia dapat panjang umur atau lebih panjang umur dengan maksud yang pertama atau mungkin dengan maksud yang kedua. Justeru, rahmat ada kaitan juga dengan usaha dan tawakal.

MANUSIA TIDAK TAHU APA KESUDAHAN NASIBNYA (KECUALI ORANG-ORANG TERTENTU SEPERTI SAHABAT-SAHABAT NABI MUHAMMAD YANG TELAH DIJAMIN OLEH ALLAH BAHAWA MEREKA AKAN BERJAYA MASUK KE SYURGA) , yang wajib ialah terus berusaha. Mendapat rahmat atau tidak, itu ialah urusan dan kehendak Allah. Kita tidak boleh dan tidak dapat memaksa TUHAN memberikan rahmatNYA kepada kita. Jika Allah tidak ingin beri Rahmat, ITU BUKAN dosa Allah ta’ala.  TIDAK TIMBUL PERNYATAAN BAHAWA ALLAH BUAT DOSA ATAU ALLAH BUAT PAHALA ATAU ALLAH DAPAT DOSA ATAU ALLAH DAPAT PAHALA. NAMUN , YANG PASTI IALAH ALLAH ITU ADIL , MAHA ADIL DAN KASIH-SAYANG. JIKA ALLAH MEMBUAT PERATURAN DAN HUKUMAN, ITU KERANA ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI DAN MAHA ADIL, SUPAYA KEADILAN TERTEGAK KERANA ALLAH ITU MAHA PENYAYANG!!! BUKAN KERANA ALLAH ITU SAMSENG ATAU PANAS-BARAN ATAU MENGAMUK!!! MUSTAHIL ALLAH MENYERUPAI SIFAT MAKHLUKNYA!!!