YANG DALAM SILAM LEBIH BAIK & BILAKAH MELAYU AKAN JADI MESEGAR? by Tinta Emas 7 Samudra

Sesetengah produk yang dicipta, bukan jadi lebih baik dalam versi dan model BERIKUTNYA, yang terawal atau lebih awal lebih menyenangkan. Contohnya, pernah seorang datang ke rumah kakak saya , dia menjual sejenis tilam leper, Tilam ini sangat padat rasanya dan berlekuk-lekuk yang membuat belakang tubuh terasa diurut secara automatic (sedap rasanya) dan jahitannya juga lebih kuat.

Itu dulu, sekarang tilam seperti itu banyak dijual di kedai tetapi jahitan mudah putus, tilam tidak padat atau kurang padat menyebabkan tidak sesedap dulu lagi jika baring atasnya!!!

Gunting milik arwah nenek saya yang diwarisi oleh kami, sekarang entah di mana, hilang dicurikah? Gunting buatan lama itu sangat kuat hingga dapat memotong dawai yang tebal, tidak seperti gunting buatan sekarang. Saya tak izin dan tak halalkan sesiapa yang mencurinya !!!

Bangku plastic mini yang rendah untuk duduk  setinggi sejengkal lebih sedikit yang tebal dan kuat disukai oleh saya tetapi buatan yang seperti itu sekarang, tidaklah sekuat itu, lagi lemah dan ringan.

Artikel ini tidak hendak menceritakan ciptaan zaman sekarang yang lebih baik daripada yang silam. Kalau ciptaan yang berikut atau pada masa sekarang lebih tidak berkualiti daripada yang silam , ada pelbagai factor. Contohnya:

1= Lagi manyak untong! Kalau itu balang tak ade tahan lame, olang bili lagi itu balang, lagi manyak bili, saye lagi manyak ooong !

2= Mahu bikin macam itu balang lame, lagi manyak modal ooo!!! Lagi manyak modal, lagi mahal, kalau lagi mahal, tatak ade olang mau biiliii  maaa!!!

3=Haiyaa! olang sikalang tatak ade fike sangat itu kualiti, ada itu balang bole pakai sudah cukop.

4=Peduli ape itu kualiti, kalu itu balang lame sulah talak ade, olang terpaksa bili balang sikalang juge, jadi saye bole jadi kaye maaa!!

Dan itu kualiti benda tak bernyawa, bagaimana pula dengan kualiti bangsa yang bernama MELAYU??  Melayu yang akan diperkatakan di sini ialah melayu MALAYSIA. Bangsa ini, dikatakan kacukan beberapa suku orang asli. Tak nak dikatakan sebagai orang asli, oohh, orang asal??? Melayu, pada zaman dahulu, beragama Hindu. Bila PARAMESWARA memeluk ISLAM, rakyatnya mengikutinya, masuk ISLAM juga. Bangsa melayu tidak pernah mendirikan kerajaan kekhalifahan, wanita mereka tidak pula berjilbab (pakaian menutup wajah dan seluruh tubuh). Adat yang masih ada unsur bidaah dan khurafat seperti kepercayaan tertentu masih ada merasuki sesetengah orang melayu. Semua ini salah satu factor yang menjadi bangsa melayu LAYU keimanannya. Kalau pada zaman berkeris dahulu, tiada pembuangan bayi luar nikah merata-rata, tetapi sekarang……….. ini menunjukkan melayu terus layu.

Bagaimanakah kamu akan jadi segar wahai bangsaku?

Apabila siraman cinta yang kau pilih tidak benar

Apabila Baja yang kau pilih tersalah

Apabila kegelapan yang kau pilih dengan sengaja

Maka, bagaimana fotosintesis akan terjadi?

Apabila datang cahaya, kamu mengusirnya dengan murka

Apabila kau masih bantut, kau cemburu dengki Pokok kelapa yang tinggi

Maka dengki itu bagaikan ulat yang memakan daunmu

Lalu kau terkoyak-rabak

Lalu kamu jadi ibarat lalang

Hidup segan Mati Tak mahu

Jika aku tukar namamu menjadi mesegar

Tentu kau akan tetap melayu

kerana jika hujan turun pun

Ia tidak berterusan, malah meresap jauh dari Tanah berakar

tahukah kamu apa yang kamu patut hafal dari M E L A Y U?

Ini dia:

M = Menyedari dengan kesedaran 51% (kesedaran di persimpangan kutub)

E= Elak kesedaran yang tidak mendatangkan keinsafan

L = Lawan nafsumu terus-menerus, sebentar sahaja kamu tewas, maka kemungkinan kamu akan terus lemah melayu

A= Amalan biarlah dengan istiqamah dan dapat RAHMAT daripada ALLAH

Y= You jangan kata aku tentu dapat mati masuk syurga

U= Ulamak , jangan jadi ular Mak atau ular dalam semak, ingatlah orang yang betul-betul mesegar ialah yang selamat di akhirat!!!!

Saya buat dalam bentuk puisi supaya anda tidak bosan atau…..insya-Allah. Hati yang keras dan ditutupi ialah umpama yang telah diistidraajkan oleh ALLAH. Ya Tuhan!! Alangkah ini sangat malang!!! Ketika ini, tiada menfaat nasihat yang canggih, tiada guna amaran, tiada guna hukuman………….hanya kematiannya sahaja yang menamatkan penyakit gila, sakit jiwa dan buruk perangainya itu. Melainkan orang yang Allah hendak beri rahmatNYA, maka istidraj itu dihilangkanNYA kemudian.

Tidak ada jalan atau cara yang paling terbaik dan paling berkesan dalam menyucikan kalbu melainkan dengan menjadi orang sufi yang mengamalkan ilmu tarekat, dengan wirid tarekat , bermujahadah……………..

Maka bila kamu telah jadi MESEGAR, ucapkanlah terimakasih yang tak terhingga kepada TUHAN KAMU. Sesiapa yang bersyukur kepada Allah , maka Allah akan tambah lagi nikmatnya, begitulah seterusnya bila disyukuri lagi. Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang!!!

Semua Negara Arab! Ingat -/+1! By Panji-Panji Halimunan

Peringatan Harian Ke 31= Destroy any sharp Object on ground such nail

Peringatan Harian Ke 31= Destroy any sharp Object on ground such nail

Peringatan Harian ke 32 = Measure.Add.strengthenit.

Peringatan Harian ke 32 = Measure.Add.strengthenit.

peringatan harian ke 33= investigate it & cover of tube...

peringatan harian ke 33= investigate it & cover of tube…

SUATU ketika dahulu  kamu adalah bangsa yang senegara. Hanya ada satu Negara. Kemudian serangan dari Negara asing memusnahkan ibu Negara empayar Abbasiyah. Kitab-kitab dicampak oleh tentera bangsa monggol ke sungai sehingga berubah warna air sungai itu. Bangsa kamu dipotong hidungnya. Alangkah kejamnya keturunan monggol. Api yang marak menjulang tinggi, tidak padam berhari-hari. Kota kamu menjadi api .

Kemudian, kamu, wahai bangsa arab menjadi sangat lemah. Kemudian berlaku peperangan dan peperangan dan penjajahan-penjajahan oleh bangsa asing. Akhirnya, kamu berpecah-belah, menjadi Negara-Negara yang lebih kecil seperti sekarang. Kamu hanya bersatu di masjidilharam dan dalam OIC?? Cukupkah itu??

Buang atau tolaklah pembahagian atau perpecahan = -/.

Bersatulah kamu semua, bercampurlah menjadi satu Negara = +1!
Tetapi mesti guna system khalifah atau khulafa yang diredai oleh ALLAH S.W.T.

4 PEMIMPIN AJAIB KHULAFA AR RASYIDIN

Ohhh! mana boleh kami bersatu semula? Siapa yang akan layak menjadi khalifah, gabenor? Masalah bahasa resmi pula? Masalah adat? Perlembagaan dan ordinan serta akta kami berbeza dan bertentangan di antara Negara-Negara arab, jadi, bagaimana kami boleh bersatu wahai Pelopor Bintang Pertama Dunia? Kalau kami bersatu, USA, Israel, Nato, Rusia, England, China, Korea, akan serang kami kerana kami bersatu. Mereka tu dengki, tahu takkk????

Kalau kami bersatu, bagaimana dengan matawang kami yang berbeza? Bagaimana agihan pendapatan Negara akan diberi kepada kami? Dulu Iran dan Iraq berperang, tiada yang beri pampasan ? Engkau cakap senanglah wahai Panji-Panji Halimunan!!! Engkau tahu ke nak settle masalah-masalah ni?? Engkau bukan rasul, nabi, wali Allah, atau Imam Mahdi. Tak perlu engkau sibuk hal kami!!! Jangan jaga tepi seluar dalam kami!! Jaga seluar dalam engko yang berlubang busuk, 99 hari tak pernah basuh!!! Cakap tak semudah bikin!!! Ada faham?!!!

Rupa engko Pioneer udahlah buruk cam perangai ko jugok, Tak pelu engko sibuk bangsa arab!! Rupa engko lebih buruk dari muka gamba ni....

Rupa engko Pioneer udahlah buruk cam perangai ko jugok, Tak pelu engko sibuk bangsa arab!! Rupa engko lebih buruk dari muka gamba ni….

KALAU kami bersatu, bagaimana dengan mereka yang mempunyai kelulusan yang tidak sesuai dengan system pendidikan atau kelulusan Negara yang lain? Mereka, sama ada menganggur atau telah bekerja. Fikirlahhh!! Engko cakap senanglah.

Kalau kami bersatu, kami akan gaduh semula sebab kalau engko tengok sejarah-sejarah bangsa arab, mereka memang suka gaduh perang saudara. Kami ni ada darah keturunan orang suka gaduh macam itu. Penyakit ni bukan senang nak rawat. Mr.Bean pun tak boleh tolong kami. Akhirnya kami akan berpecah semula menjadi Negara-Negara yang terasing semula!!!

Terdiam engkoo??? Bisu-misu ko ye? Tak tahu nak jawab? Pergi balik nyonyot puting mak engko???

Sampai hati engkorang cakap macam itu pada akuk. Akuk cuma beri pendapat. Aku tak kuwasa memaksa engkorang. Itu Allah punya kuwase. Sebagai orang Islam, aku tentu gembira kalau engkorang semua bersatu, berpadu macam  zarah atom .

maafkan aku wahai bangsa arab kalau RTkel aku ni nyinggung perasaan engkorang le!

maafkan aku wahai bangsa arab kalau RTkel aku ni nyinggung perasaan engkorang le!

Sebelum kamu semua bersatu, mesti buat dulu draf kaedah untuk bersatu. Draf-draf mestilah dipersetujui oleh semua Negara arab. Yang paling penting, diredaiNYA. Jangan minta pendapat US atau USA atau pemegang kuasa veto dalam PBB. Pekakkan telinga. Mereka bukan faham atau suka dengan kesatuan dalam ISLAM, kekhalifahan. IMAMAH. Kalau mereka ugut, kamu ugutlah juga. Kalau PBB sekat ekonomi engkorang, masih banyak Negara ISLAM yang bukan arab yang hendak tolong ekonomi kamu. Negara arab pun bukan tak ada minyak dan bahan galian lain yang dapat berikan kekayaan. Fasal hutang kamu dengan bank dunia, lupakanlah sebab itu riba. Kalau negara kafir nak serang kamu, bersatulah kamu untuk menyerang mereka. TAK mustahil mereka takut. Mereka ada nuclear. Kamu pun kecut kote??? Bukankah cukup Tuhan sebagai penolong kamu. Solat hajatlah. Sejarah membuktikan ramai dan teknologi canggih peperangan belum tentu menjamin kemenangan kerana yang terpenting ialah kekuatan iman kamu kepada Allah.

Biarkan ulamak-ulamak di persimpangan kutub menentukan siapakah yang akan jadi khalifah dan gabenor atau khalifah yang dilantik oleh ulamak DPK ini yang menentukan gabenor. Jadi, masalah mazhab telah diselesaikan. Kemudian dalam draf itu lagi, eeemmm apa yeeee,,,……… aaaa….  mengenai masalah bahasa, bahasa arab yang mengikut bahasa al-Quran itulah yang paling baik jadi bahasa resmi engkorang semua. Yang KELULUSANNYA TIDAK GUNA BAHASA ARAB INI, baik yang dah kerja atau menganggur, kita beri mereka kursus percuma sahaja. Kalau nak ambil peperiksaan khas ini, lagi baik. Mengenai masalah adat, ulamak DPK akan bermesyuarat untuk menentukan adat yang mana bertentangan dengan ISLAM, itulah yang engkorang kena berlatih tinggalkan.  Mengenai tahap kelulusan yang tidak setaraf antara satu Negara arab dengan yang lain, kita, ehh kamu semua……hendaklah mempermudahkan cara, iktiraf sahaja semuanya sama, jika ada keperluan, buat sahaja kursus dan latihan percuma dalam jabatan atau di luar jabatan.

Mengenai agihan ekonomi, semuanya dibagi samarata. Tiap-tiap daerah dan zon sama rata. Jika ada kelebihan, kau semua bagi sahaja ke ibu kota , ibu Negara empayar baru arab yang kamu semua telah persetujui seperti yang ternyata dalam draf.

Masalah perbezaan matawang, agaknya kamu kena buat dahulu satu mata wang pengantaraan nilai untuk semua mata wang yang berbeza dalam Negara-Negara arab. Semua mata wang itu akan dinilaikan dengan mata wang pengantara. Dan akhirnya bila tiba masa yang sesuai, semua mata wang itu akan diistiharkan tidak digunakan lagi, tidak dicetak , sebaliknya kamu akan menggunakan satu jenis mata wang sahaja iaitu yang menjadi perantaraan itu.

Masalah kamu suka gaduh. Haiii macam budak kecikle engkorang. Masa baby dulu engkorang tak cukup nyonyot puting susu mak engkorang???? Dah tua ni, banyaklah ingat mati, berzikir tarekat untuk menjahanamkan sifat suka bergaduh itu. Penyakit marah moyang-moyang kamu semua bukan penyakit yang dapat berjangkit-jangkit melainkan kamu semua diberikan asuhan yang salah. KAMU kena cari asuhan baru. Ulamak-ulamak DPK di seluruh dunia akan mengasuh kerohanian kamu.

Dahle….aku asyik bebel dan leter pun, bukan engkorang tak bosan dengarnya??

OKLAH aku berambuslah dulu. UP UP AND AWAY!!! Macam superman pulak.