Meja Bulat Orang Koyak-Rabak By Lipur-lara Waris Tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

Meja bulat itu sedang menunggu kedatangan orang yang berpakaian koyak-rabak. Yang ada duduk dekat meja itu ialah orang yang berpakaian baju kot, bertopi, bertali leher, kasut jenama mahal, pen di saku daripada emas campur berlian. Cermin mata pula , jenis kamera pengintip. Mereka semua bermata biru sebab pakai  benda bulat pipih warna biru tu, masuk ke mata.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Mereka takutkah? Tak datang lagi. Aku rasa mereka tak beranilah Mad! Ya lah aku pun rasa begitu.

Sambil menunggu kedatangannya, mereka menonton sebuah video. Video itu dipaparkan di skrin besar , terletak di hadapan meja bulat itu. Seorang lelaki sedang memerah susu dari puting dada seorang wanita. Susu cap gantung namanya. Itu pemandangan sebuah perusahaan di kilang susu wanita.Itulah rakaman video sebuah filem pelik yang sedang ditontoni. Pengarah filem itu pula bekas perogol bersiri yang terkenal di dunia. Dikatakan beberapa ekor alien pun tahu namanya. Begitulah terkenal hebat namanya, MAHSYUR ke seluruh penjuru alam.

Tiba-tiba seorang penonton menjerit, Eh lekas off video ini! CEPATLAH!!. Kenapa?? Ohh orang koyak-rabak dah datang!!!

Meja bulat gembira dengan kedatangan orang koyak-rabak, Dia ingin menyatakan kegembiraan, tetapi apakah daya untuk demikian, Dia hanyalah sebuah meja. Benci betul dia terhadap orang-orang kaya penonton video lucah ini.

Golongan yang berpakaian koyak-rabak mula duduk di meja. Bau harum daripada pakaian mereka walaupun bahagian  baju di dada ada koyak-rabak sedikit. Heii orang miskin, kenapa kamu koyak-rabak. Tak malukah? Jadilah seperti kami, bergaya macam james bond. Ohh! kami seperti khalifah Abu Bakar, bila nabi Muhammad bertanya, kenapa ada lubang pada pakaiannya di dada Abu Bakar, Abu Bakar menjawab beliau telah menyerahkan semua hartanya untuk perjuangan ISLAM. Bila Nabi bertanya apa lagi yang tinggal kepada beliau, Abu Bakar menjawab ALLAH DAN RASULNYA. Bila nabi Muhammad bertanya adakah Abu Bakar menyesal kerana mensedekahkan seluruh harta beliau, Abu Bakar terus menangis dan beliau kata tidak menyesal.

AAAAHHHHHH sudahlah!! Kami tak mahu dengar kisah Abu Bakar dan baju yang koyak . Tujuan kita datang berkumpul ialah bukan nak tahu fasal Abu Bakar yang koyak bajunya. Kita datang untuk membincangkan kenapa kamu, wahai ulamak di persimpangan kutub menentang dasar penswastaan padahal kami mewakili golongan pemerintah menguatkuasakan dasar penswastaan!!!!

Golongan ulamak DPK : “Kami bukan menentang penswastaan secara 100%. Bila kerajaan tidak mampu, mereka hendaklah melibatkan syarikat swasta tetapi bukan terus memberikan  hak penswastaan secara 100%. Maksudnya kerajaan masih memiliki kuasa dan hak juga, yang jadi bahagian kerajaan. Pihak swasta itu juga mestilah menanggung kos dan berhak mendapat keuntungan juga. Apabila kerajaan telah ada kemampuan menguruskan kerana ada kepakaran dan peruntukan dan sumber kewangan yang lebih baik, maka pihak swasta itu hendaklah dikeluarkan dan tidak lagi memiliki kuasa dan hak. Ketika ini, hal tersebut kembali menjadi hak kerajaan 100%.

Golongan mata biru=” Kalau begitu, lebih baik diswastakan 100% , kerajaan akan menjimatkan perbelanjaan dan menyimpan kewangan khas untuk tujuan kepentingan lain rakyat satu Negara. Konsep rakyat 1 Negara haruslah dilaksanakan. Malaikat Jibrail dah pun datang jumpa menteri yang buat gagasan 1 Negara ini dan menyatakan persetujuan. Malaikat Jibrail menyokong.”

Golongan Koyak-rabak= Tiada bukti malaikat Jibrail jumpa menteri jahil itu. Kalau diswastakan 100% biarlah yang kecemasan begitu tetapi bila tiba masa yang sesuai kerajaan hendaklah mengambil semula 100%. Ini sesuai dengan takrifan kerajaan menurut gagasan Di Persimpangan Kutub. Kerajaan hendaklah memantau dan menghukum terhadap syarikat yang ambil-alih kepentingan kerajaan itu jika perlu.

Golongan Mata Biru= Tiada bukti rasuah pun. Tiada bukti kami, pihak kerajaan ada kroni atau ada pemimpin kerajaan yang dapat untung sebab jadi pengarah atau pemilik saham halimunan dalam kepentingan kerajaan yang diswastakan 100%. Kamu suka buat andaian dan tuduhan sahaja. Suka berburuk sangka. Berdosa tau!?

Golongan Koyak-rabak=” Bertenang. Kami bukan membuat tuduhan. Kami bermaksud hal seperti itu tidak mustahil logic terjadi. Justeru langkah pencegahan perlu dibuat seperti pemantauan dan hukuman. Bahkan, bukan tak ada bukti satu pun. Bekas Ketua Juruaudit Negara telah menemui bukti-bukti rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin dan pegawai kerajaan , termasuk pihak swasta berkenaan. Jika penemuan beliau itu tidak benar, kenapa tidak  dibicarakan di mahkamah.

Golongan Mata Biru= Kami tak punya kuasa mengheret dia ke mahkamah. Ahh lupakanlah hal itu. Itu urusan pemerintah nombor satu Negara.

Golongan Koyak-rabak= “Ingat, seboleh-bolehnya hal-hal seperti sekolah, university, hospital, klinik kerajaan, balai polis, tentera, pelabuhan milik kerajaan, syarikat minyak kerajaan, pengangkutan awam kerajaan, ……..dan lain-lain tidak boleh diswastakan”. Banyak keburukan penswastaan. Jika ada kebaikan pun, bila dikaji bersama dengan keburukan, maka dapat diambil kesimpulan bahawa dasar penswastaan haruslah sedaya-upaya kita elakkan daripada terjadi kecuali darurat tetapi akhirnya kerajaan harus memiliki semula seratus-peratus atau bermaksud pembatalan penswastaan bila tiba masa  dan keadaan yang sesuai.”

Golongan baju kot= Kalau pandai sangat , cuba beritahu apa contoh keburukannya? Bukankah kebaikan penswastaan itu , salah-satunya ialah menggalakkan kelahiran syarikat-syarikat baru dalam pelbagai bidang yang milik pihak swasta seratus-peratus?

Golongan berlubang baju=” Kami tidak nafikan galakan seperti itu dapat terjadi tetapi keburukannya juga akan meranapkan perkembangan kelahiran. Contohnya, bila sesuatu syarikat itu diberikan kontrak berjuta , syarikat itu memberikan tugasan kontrak itu kepada syarikat lain yang lebih kecil, yang kekurangan dari segi profesionalnya, kepakarannya, tenaga pekerjaannya, sumber modal dan keuntungannya, asetnya, peralatannya…..Maka hasil yang terjadi daripada projek itu tidak berkualiti, tidak menurut piawaian kualiti yang sepatutnya. Maka tak hairanlah jika ada banggunan yang mudah runtuh, peralatan hospital yang tidak tepat, tidak sesuai, berkesan buruk, pendidikan yang kacau-bilau, pihak bank yang jadi toyol dan merompak, kenderaan pengangkutan awam yang tidak selamat, persekitaran Bandar yang kotor, tidak kemas, ………….tandas awam yang rosak-binasa, jadi tempat penagih dadah, bila terbiar, …..Bahkan jika kerajaan itu mewujudkan system perbankan dan subsidi yang jujur dan benar mengikut konsep ISLAM yang benar, maka ini akan menggalakkan kelahiran usahawan bumiputera yang Islam JUGA.”

Golongan Kasut Jenama Tinggi: “Eemmm….betul juga kata engkau wahai baju koyak. Tetapi bukan kami yang ada kuasa untuk menghalang dan menghapuskan dasar penswastaan. Itu kena Tanya Perdana Menteri Satu Negaralah. HA HA HA HA HI HI heh heh heh heh. ” Dah bersurailah kita.

Meja bulat gembira dengan kemenangan pihak koyak-rabak tetapi pada masa yang sama si meja bersedih juga sebab golongan ulamak perlu melancarkan jihad dan revolusi Di Persimpangan Kutub kerana walaupun pihak wakil kerajaan telah kalah dalam perdebatan ini tetapi kerajaan tidak peduli , malah terus melaksanakan dasar penswastaan untuk mengenyangkan nafsu kroni-kroninya padahal persidangan meja bulat ini bertujuan untuk kerajaan mencari keputusan sama ada meneruskan penswastaan atau membatalkan atau menghentikan. Pada mulanya kerajaan tersebut berjanji jika wakil mereka kalah dalam persidangan itu, mereka akan menghapuskan dasar penswastaan tetapi sebenarnya kerajaan MUNGKIR JANJI.

Keluhan Seluruh Dunia By Jeritan Seantero Dunia

 

Saya rasa marah sebab artikel telah disahkan (mengikut system) saved tetapi bila saya buka papan pemuka, ia terletak dalam draf, saya menyangka ada yang telah diterbitkan iaitu artikel dalam draf itu tetapi sebenarnya hanya ada di draf. SAYA MEMADAMKANNYA SECARA permanent kerana menyangka ia telah diterbitkan sebab telah datang mesej saved. Nampaknya server wordpress.com mempermain-mainkan saya. Telah banyak kali mesej saved dan telah terbit diberikan kepada saya untuk pelbagai artikel saya tetapi sebenarnya masih di dalam draf. SAYA TERPAKSA MENAIP SEMULA ARTIKEL YANG SAYA MUSNAHKAN INI: lain kali saya tidak akan menggunakan wordpress.com lagi????

Anwar Ibrahim , seorang pejuang reformasi mengatakan bahawa Malaysia ialah Negara yang mengeksport minyak (=menjual minyak) dan hasil jualan Malaysia mendapat RM700 billion. Bekas timbalan perdana menteri  Malaysia itu mengatakan bahawa Negara seperti Indonesia dan Thailand mengimport minyak, sebab itu mereka menaikkan harga minyak yang di jual di stesen Negara itu kerana jika tak buat begitu, siapa yang nak bayar untuk import minyak? Jadi, alasan pihak kerajaan Malaysia yang mengatakan mereka hendak menaikkan harga minyak di stesyen minyak di Malaysia sebab Negara seperti Thailand dan Indonesia menaikkan harga minyak petrol tidak dipersetujui oleh Datuk Anwar Ibrahim.

Apabila harga minyak petrol naik, Pengeluar biasanya akan menaikkan harga atas sebab kos pengangkutan bertambah (kos petrol). Bila ini berlaku, jumlah keuntungan runcit bagi sesuatu harga kilang yang boleh diperolehi oleh peruncit turut berkurangan. Keadaan ini sama ada pekedai itu beli secara runcit ataupun borong. Maka, terdapat peniaga yang menentukan sendiri harga barangan tersebut (tidak mengikut harga cetakan kilang pada barangan itu). Peniaga menaikkan harga. Pembeli jadi marah.

Maka, berlaku inflasi. Pencatuan barangan mungkin terjadi. Pekedai juga mungkin beri sebab inflasi terjadi kerana kekurangan permintaan. Harga dinaikkan  oleh pekedai sebab kekurangan permintaan . Ini salah satu bentuk pencatuan. Orang yang sanggup beli dengan harga barang yang dicatu dianggap sebagai orang yang menerima giliran mengambil barangan catuan.

Rakyat mungkin terdorong membeli barangan seludup di pasar gelap yang lebih murah tetapi juga mungkin termasuk tiruan yang kurang berkualiti dan merbahaya kepada kesihatan.

Inflasi juga terjadi jika permintaan tinggi , melebihi pengeluaran atau stok jualan. Anwar Ibrahim mengatakan bahawa PETRONAS ialah syarikat milik penuh kerajaan, 100% milik kerajaan. Pada pendapat saya, jika demikian tidak timbul persoalan subsidi minyak kerana salah-satu maksud kerajaan itu ialah kumpulan orang yang dilantik atau diamanahkan oleh kumpulan terbanyak (rakyat) untuk menguruskan pemilikan bersama . Dalam kes ini, ialah petrol ialah milik bersama. Justeru, memang patutlah harga minyak sepatutnya sentiasa rendah atau semakin rendah dan selalu stabil seperti itu. Tidak naik harga .

Apakah alasan kerajaan untuk mengurangkan subsidi sebagai alasan untuk menaikkan harga minyak petrol? Kerajaan Malaysia mempunyai banyak mempunyai sumber pendapatan yang mendatangkan sangat banyak wang dan PETROL ialah sumber pendapatan paling banyak memberikan keuntungan setiap tahun.

Bukankah hal-hal seperti berikut menjadi punca sebenar kenaikan harga petrol:

Mengutamakan kroni, Tamak, Salah-guna kuasa, pembaziran wang rakyat sehingga stok simpanan wang Negara mendorong tindakan merampas wang rakyat melalui alasan seperti petrol terpaksa dinaikkan harga, rasuah, ….????

It is not impossible if many people in the world will kill themselves because money problems due to petrol price be more expensive!!!

It is not impossible if many people in the world will kill themselves because money problems due to petrol price be more expensive!!!

Rakyat Malaysia , kebanyakannya belum mencapai kekuatan simpanan kewangan yang terjamin untuk hari tua mereka. Kuasa beli mereka akan semakin terhad bila petrol naik. Untuk mencari sumber pendapatan tambahan yang sesuai , tidak semudah yang disangkakan. Persaingan dalam perniagaan. Kekurangan modal. Tiada penjamin, Tiada pengguna yang berminat, Tiada pelanggan. Apalah erti RM500 wang tabung “simpati kepada rakyat” yang sekali atau beberapa kali setahun jika petrol punca kenaikan harga? Maka, seolah-olah kerajaan dapat  ambil semula RM500 yang telah diberikan melalui cukai daripada barangan yang naik harga kerana petrol naik harga ? Atau kerajaan dapat kembali semua pemberian itu melalui kroni mereka yang kerja dalam PETRONAS???

peniaga petrol rompak

Projek dan program yang membazirkan wang rakyat di dalam dan di luar Negara, mestilah dihentikan oleh kerajaan . Pelaburan yang merugikan syarikat kerajaan atau kerajaan mestilah tidak ditanggung  akibatnya oleh rakyat. Rakyat tidak bersalah. Jika mengambil rakan-kongsi, seboleh-bolehnya mengelakkan Negara kafir atau orang kafir menjadi rakan kongsi PETRONAS. Pelajarilah dulu konsep perniagaan Islam yang Tulin supaya mendapat keberkatan dan hasil dalam perniagaaan.  Ada laporan mengatakan bahawa ruang-ruang kedai di menara kembar PETRONAS banyak dikuasai oleh orang asing, bukan melayu. Menara kembar PETRONAS bukan lambang bahawa kemiskinan rakyat berbangsa melayu telah pupus .

APA yang rakyat boleh buat sekarang untuk menurunkan harga minyak petrol? Solat hajat? Lagi apa? Mendesak kerajaan menurunkan harga petrol? Saya cadangkan pakai basikal, kereta lembu, kereta kuda, kuda, ………………. Biar stesyen minyak PETRONAS akhirnya terpaksa ditutup???? Maka, akhirnya, untuk menarik minat semula rakyat membeli minyak petrol, maka kerajaan menurunkan harga minyak sebanyak 50% daripada harga sekarang???