Meja Bulat Orang Koyak-Rabak By Lipur-lara Waris Tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

Meja bulat itu sedang menunggu kedatangan orang yang berpakaian koyak-rabak. Yang ada duduk dekat meja itu ialah orang yang berpakaian baju kot, bertopi, bertali leher, kasut jenama mahal, pen di saku daripada emas campur berlian. Cermin mata pula , jenis kamera pengintip. Mereka semua bermata biru sebab pakai  benda bulat pipih warna biru tu, masuk ke mata.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Mereka takutkah? Tak datang lagi. Aku rasa mereka tak beranilah Mad! Ya lah aku pun rasa begitu.

Sambil menunggu kedatangannya, mereka menonton sebuah video. Video itu dipaparkan di skrin besar , terletak di hadapan meja bulat itu. Seorang lelaki sedang memerah susu dari puting dada seorang wanita. Susu cap gantung namanya. Itu pemandangan sebuah perusahaan di kilang susu wanita.Itulah rakaman video sebuah filem pelik yang sedang ditontoni. Pengarah filem itu pula bekas perogol bersiri yang terkenal di dunia. Dikatakan beberapa ekor alien pun tahu namanya. Begitulah terkenal hebat namanya, MAHSYUR ke seluruh penjuru alam.

Tiba-tiba seorang penonton menjerit, Eh lekas off video ini! CEPATLAH!!. Kenapa?? Ohh orang koyak-rabak dah datang!!!

Meja bulat gembira dengan kedatangan orang koyak-rabak, Dia ingin menyatakan kegembiraan, tetapi apakah daya untuk demikian, Dia hanyalah sebuah meja. Benci betul dia terhadap orang-orang kaya penonton video lucah ini.

Golongan yang berpakaian koyak-rabak mula duduk di meja. Bau harum daripada pakaian mereka walaupun bahagian  baju di dada ada koyak-rabak sedikit. Heii orang miskin, kenapa kamu koyak-rabak. Tak malukah? Jadilah seperti kami, bergaya macam james bond. Ohh! kami seperti khalifah Abu Bakar, bila nabi Muhammad bertanya, kenapa ada lubang pada pakaiannya di dada Abu Bakar, Abu Bakar menjawab beliau telah menyerahkan semua hartanya untuk perjuangan ISLAM. Bila Nabi bertanya apa lagi yang tinggal kepada beliau, Abu Bakar menjawab ALLAH DAN RASULNYA. Bila nabi Muhammad bertanya adakah Abu Bakar menyesal kerana mensedekahkan seluruh harta beliau, Abu Bakar terus menangis dan beliau kata tidak menyesal.

AAAAHHHHHH sudahlah!! Kami tak mahu dengar kisah Abu Bakar dan baju yang koyak . Tujuan kita datang berkumpul ialah bukan nak tahu fasal Abu Bakar yang koyak bajunya. Kita datang untuk membincangkan kenapa kamu, wahai ulamak di persimpangan kutub menentang dasar penswastaan padahal kami mewakili golongan pemerintah menguatkuasakan dasar penswastaan!!!!

Golongan ulamak DPK : “Kami bukan menentang penswastaan secara 100%. Bila kerajaan tidak mampu, mereka hendaklah melibatkan syarikat swasta tetapi bukan terus memberikan  hak penswastaan secara 100%. Maksudnya kerajaan masih memiliki kuasa dan hak juga, yang jadi bahagian kerajaan. Pihak swasta itu juga mestilah menanggung kos dan berhak mendapat keuntungan juga. Apabila kerajaan telah ada kemampuan menguruskan kerana ada kepakaran dan peruntukan dan sumber kewangan yang lebih baik, maka pihak swasta itu hendaklah dikeluarkan dan tidak lagi memiliki kuasa dan hak. Ketika ini, hal tersebut kembali menjadi hak kerajaan 100%.

Golongan mata biru=” Kalau begitu, lebih baik diswastakan 100% , kerajaan akan menjimatkan perbelanjaan dan menyimpan kewangan khas untuk tujuan kepentingan lain rakyat satu Negara. Konsep rakyat 1 Negara haruslah dilaksanakan. Malaikat Jibrail dah pun datang jumpa menteri yang buat gagasan 1 Negara ini dan menyatakan persetujuan. Malaikat Jibrail menyokong.”

Golongan Koyak-rabak= Tiada bukti malaikat Jibrail jumpa menteri jahil itu. Kalau diswastakan 100% biarlah yang kecemasan begitu tetapi bila tiba masa yang sesuai kerajaan hendaklah mengambil semula 100%. Ini sesuai dengan takrifan kerajaan menurut gagasan Di Persimpangan Kutub. Kerajaan hendaklah memantau dan menghukum terhadap syarikat yang ambil-alih kepentingan kerajaan itu jika perlu.

Golongan Mata Biru= Tiada bukti rasuah pun. Tiada bukti kami, pihak kerajaan ada kroni atau ada pemimpin kerajaan yang dapat untung sebab jadi pengarah atau pemilik saham halimunan dalam kepentingan kerajaan yang diswastakan 100%. Kamu suka buat andaian dan tuduhan sahaja. Suka berburuk sangka. Berdosa tau!?

Golongan Koyak-rabak=” Bertenang. Kami bukan membuat tuduhan. Kami bermaksud hal seperti itu tidak mustahil logic terjadi. Justeru langkah pencegahan perlu dibuat seperti pemantauan dan hukuman. Bahkan, bukan tak ada bukti satu pun. Bekas Ketua Juruaudit Negara telah menemui bukti-bukti rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin dan pegawai kerajaan , termasuk pihak swasta berkenaan. Jika penemuan beliau itu tidak benar, kenapa tidak  dibicarakan di mahkamah.

Golongan Mata Biru= Kami tak punya kuasa mengheret dia ke mahkamah. Ahh lupakanlah hal itu. Itu urusan pemerintah nombor satu Negara.

Golongan Koyak-rabak= “Ingat, seboleh-bolehnya hal-hal seperti sekolah, university, hospital, klinik kerajaan, balai polis, tentera, pelabuhan milik kerajaan, syarikat minyak kerajaan, pengangkutan awam kerajaan, ……..dan lain-lain tidak boleh diswastakan”. Banyak keburukan penswastaan. Jika ada kebaikan pun, bila dikaji bersama dengan keburukan, maka dapat diambil kesimpulan bahawa dasar penswastaan haruslah sedaya-upaya kita elakkan daripada terjadi kecuali darurat tetapi akhirnya kerajaan harus memiliki semula seratus-peratus atau bermaksud pembatalan penswastaan bila tiba masa  dan keadaan yang sesuai.”

Golongan baju kot= Kalau pandai sangat , cuba beritahu apa contoh keburukannya? Bukankah kebaikan penswastaan itu , salah-satunya ialah menggalakkan kelahiran syarikat-syarikat baru dalam pelbagai bidang yang milik pihak swasta seratus-peratus?

Golongan berlubang baju=” Kami tidak nafikan galakan seperti itu dapat terjadi tetapi keburukannya juga akan meranapkan perkembangan kelahiran. Contohnya, bila sesuatu syarikat itu diberikan kontrak berjuta , syarikat itu memberikan tugasan kontrak itu kepada syarikat lain yang lebih kecil, yang kekurangan dari segi profesionalnya, kepakarannya, tenaga pekerjaannya, sumber modal dan keuntungannya, asetnya, peralatannya…..Maka hasil yang terjadi daripada projek itu tidak berkualiti, tidak menurut piawaian kualiti yang sepatutnya. Maka tak hairanlah jika ada banggunan yang mudah runtuh, peralatan hospital yang tidak tepat, tidak sesuai, berkesan buruk, pendidikan yang kacau-bilau, pihak bank yang jadi toyol dan merompak, kenderaan pengangkutan awam yang tidak selamat, persekitaran Bandar yang kotor, tidak kemas, ………….tandas awam yang rosak-binasa, jadi tempat penagih dadah, bila terbiar, …..Bahkan jika kerajaan itu mewujudkan system perbankan dan subsidi yang jujur dan benar mengikut konsep ISLAM yang benar, maka ini akan menggalakkan kelahiran usahawan bumiputera yang Islam JUGA.”

Golongan Kasut Jenama Tinggi: “Eemmm….betul juga kata engkau wahai baju koyak. Tetapi bukan kami yang ada kuasa untuk menghalang dan menghapuskan dasar penswastaan. Itu kena Tanya Perdana Menteri Satu Negaralah. HA HA HA HA HI HI heh heh heh heh. ” Dah bersurailah kita.

Meja bulat gembira dengan kemenangan pihak koyak-rabak tetapi pada masa yang sama si meja bersedih juga sebab golongan ulamak perlu melancarkan jihad dan revolusi Di Persimpangan Kutub kerana walaupun pihak wakil kerajaan telah kalah dalam perdebatan ini tetapi kerajaan tidak peduli , malah terus melaksanakan dasar penswastaan untuk mengenyangkan nafsu kroni-kroninya padahal persidangan meja bulat ini bertujuan untuk kerajaan mencari keputusan sama ada meneruskan penswastaan atau membatalkan atau menghentikan. Pada mulanya kerajaan tersebut berjanji jika wakil mereka kalah dalam persidangan itu, mereka akan menghapuskan dasar penswastaan tetapi sebenarnya kerajaan MUNGKIR JANJI.

Advertisements

Ikhlas Itu Terletak Di Antara Syurga & Neraka > Sinaran Iffah

JanganbiarkanParitdanlongkangtersumbat.NantiMembiakAEDES

JanganbiarkanParitdanlongkangtersumbat.NantiMembiakAEDES

AMARAN= Pada 15 JUN 2013, SAYA, PEMILIK WEBSITE DPK ini mengetahui halaman ini hilang dari “Pilih Kategori”. Halaman ini telah dicuri, maka hilang? Nasib baik dalam dashboard tak hilang. Anda dapat jumpa tajuk halaman ini di menu.Saya terpaksa membuat halaman ini semula dalam bentuk page. Halaman ini yang gagal dipamerkan di internet ini berada dalam bentuk post(T=Warning= On 15 June 2013, ME, this DPK WEBSITE OWNER  realize this page is missing from “choose categories”. This page stole by someone, so missing? Fortunately  no missing on dashboard. You can see this page title at menu. I need make a new page like this page again in page form. This page which fail to viewing it at internet is in post form)

APAKAH yang dimaksudkan dengan ikhlas? Jika ini pun anda tidak tahu, ini seolah-olah membayangkan bahawa anda TIDAK PERNAH MENGENALI DIRI ANDA SENDIRI.  Adakah makna ikhlas itu ialah:

1= Ehh! Tak perlu beri wang, saya ikhlas ni

2= Baiklah aku maafkan kamu dengan hati yang ikhlas (tetapi dalam hati masih marah)

3= Ya Allah!  Aku belum bersiap-sedia pergi solat hari raya. Orang lain dah pergi. Malulah kalau tak solat. Mari pergi bersolat kerana Allah.

4= Aku tolong kau ni ikhlas Rohaya. Ini masa kamu susah, esok mana tahu aku pula yang susah.

5= Aku ingin berperang jihad fisabilillah. Rugi kalau kau tidak mengikhlaskan diri pergi berjuang di sana. Pahalanya tinggi, dapat kahwin dengan bidadari dalam syurga!!!

NabiDikatakanPernahBersabda:'Semua sahabatku itu umpama bintang di langit. Sesiapa yang mengikutinya akan mendapat petunjuk"

NabiDikatakanPernahBersabda:’Semua sahabatku itu umpama bintang di langit. Sesiapa yang mengikutinya akan mendapat petunjuk”

AwasPelaburanPertanianPalsuSepertiCacing,Serai,Vermikompos.....

AwasPelaburanPertanianPalsuSepertiCacing,Serai,Vermikompos…..

Ya Allah, Apakah Ikhlas itu? TunjukilahAkuJalanMU

Ya Allah, Apakah Ikhlas itu? TunjukilahAkuJalanMU

SUJUDGELAP

Pada waktu sujud dalam solatlah, waktu yang manusia paling hampir dengan TUHANNYA.

Pada waktu sujud dalam solatlah, waktu yang manusia paling hampir dengan TUHANNYA.

HAMPIR TIADA MANUSIA YANG TEGUH KEIMANANNYA. Semuanya kelihatan layu keimanannya: Semua hal seperti berikut ialah alat utama yang paling kerap berjaya menghancurkan keimanan:

WANG YA WANG HA HA HA AKU KAYAAA HA HA HA

PENDIDIKAN YANG DISUNTIK RACUN DESTROY WITH PLUS, WITH CHANGE DAN LAIN-LAIN

WANITA (SIMBOL GODAAN SEKS?)

BARANG MAINAN DAN SUKAN

GILA SEMBANG DAN GILA BERKENALAN

MUZIK DAN LAGU

ANUGERAH, PUJIAN, IJAZAH

MAKANAN DAN MINUMAN

TIDUR

PANGKAT

ALANGKAH LEMAH IMAN KEBANYAKAN MANUSIA. HAMPIR TIADA YANG TEGUH (HAMPIR TIADA ORANG SOLEH DAN SOLEHAH) WUJUD DI DUNIA.

Kalau setakat 10 sen jatuh atas lantai, tiada orang nak curi.  Jika kita tanya penjual, amat jarang atau tidak pernah ada penjual yang memburukkan dagangannya. Yang ada memuji barangannya walaupun sebenarnya barangannya tersembunyi kecacatan, kerosakan dan sebagainya. Jika dia beri diskaun atau sedekah pun mungkin kerana barangan itu sebenarnya tidak elok atau kurang berkualiti. Sampai di rumah, barulah terbuka semua rahsia. Kalau peniaga itu benar ikhlas, maka dia berniaga kerana ALLAH . Bukan kerana wang.  Tetapi jika difikirkan logik, bagaimana seseorang peniaga dapat melupakan wang dan mustahil dia tidak mahu wang sebab berniaga tanpa keuntungan bermakna bukan berniaga!!!

Biasanya jika ada orang berbuat baik kepada kita atas sebab apapun, biasanya tentu ada tujuan tersirat yang kita tak nampak.  Yang biasanya tidak ikhlas. Ikhlaskah orang yang menderma berbilion ringgit kepada Rumah Anak Yatim , Rumah Perlindungan Ibu Tunggal, Rumah Orang Tua, Rumah Perlindungan Janda (adakah wujud?) yang kemudian kita lihat foto dia beri cek dalam akhbar, tv, internet? Bukankah Nabi telah menggalakkan jika nak bersedekah biarlah orang lain tidak tahu mengenainya??

Ikhlaskah pemimpin memimpin manusia dan negara bila pada masa yang sama hendak dirinya mendapat anugerah seperti gelaran Yang Amat Berhormat dan lain-lain?  Ikhlaskah sesebuah kerajaan itu menyelesaikan kesusahan rakyat dengan beri wang 50000 SEN sekali seumur hidup atau beberapa kali (itu pun sebab nak dekat pilihanraya) tetapi kemudian memberi kebenaran peniaga menaikkan harga barangan ?

Ikhlaskah seorang doktor yang berkata saya simpati kepada anda. Saya akan merawat anda dengan penuh perasaan simpati (tetapi doktor ini kata, rawatan ini terlalu mahal, tak ada diskaun, rugilah saya jika diskaun)

Ikhlaskah seseorang polis itu berkhidmat tetapi ada kes yang dia nak layan , ada pula kes yang dia tak nak terima  aduan?

Ikhlaskah seseorang ulamak itu  beri syarahan agama padahal perkara-perkara yang dia larang orang buat itu ialah juga kebiasaan buruk ulamak itu yang menyembunyikan sifat sebenarnya???

Bukan senang untuk mencapai keikhlasan yang sejati, yang sebenar.  Susahnya seperti hendak pergi mendarat ke matahari. Sebelum anda sampai ke matahari, kapal angkasa anda telah pun terbakar dan meletup kerana cahaya panas api matahari yang terpancar dari jauh. Tetapi aneh ada seorang guru lukisan mengatakan nak masuk syurga bukan susah . Wow hebatlah guru itu padahal saya baca nabi-nabi dan rasul-rasul pun merasa cemas tentang nasib mereka semasa mereka dikumpulkan di Padang Mahsyar DI ALAM AKHIRAT NANTI!!!

Bahkan, saya ada baca hadis nabi yang mengatakan bahawa jika seseorang itu sentiasa melakukan kebaikan sahaja sejak mereka dilahirkan hingga mati, nescaya masih melihat amalannya sedikit di akhirat. Jadi, masihkah gila sukan, gila tv, gila muzik, gila permainan, gila sembang, gila hiburan, gila kembara…….ADAKAH KITA MASIH MAHU ITU SEMUA setelah NABI menasihati begitu????

Pintu langit ke tujuh hanya akan dibuka oleh malaikat yang menjaga langit ke tujuh hanya jika manusia membawa satu kunci yang paling mahal. Apakah kunci yang paling mahal itu wahai saudara, wahai saudari, wahai penduduk bumi, wahai segala jin, wahai segala makhluk????

KUNCI YANG PALING MAHAL ITU IALAH KEIKHLASAN!!!!

Langit ke tujuh ialah lapisan langit yang tertinggi . Sesiapa yang dapat menembusinya bermakna segala amalan baiknya diterima dan diberi pahala oleh ALLAH S.W.T.

 ADA ORANG MERASA TIDAK SENANG BILA BANTUAN YANG DIBERIKAN TIDAK MENDAPAT UCAPAN TERIMAKASIH LALU DIA KATA TAK KENANG BUDI ORANG ITU.  ADAKAH INI , ORANG YANG IKHLAS MEMBANTU???

ADA orang berpendapat bahawa makna ikhlas itu ialah kerana Allah semata-mata. Kerana hendak mendapat keredaan Allah. Benarkah? Tetapi pada masa yang sama dia sangat haloba terhadap pahala. Kalaulah berbuat sesuatu dengan tujuan hendak pahala dan dikatakan juga kerana Allah atau supaya Allah redha, bagaimana jika Allah , tiba-tiba menghapuskan syurga?  Tentulah jiwanya jadi lemah nak beribadat sebab salah satu tujuan dia buat baik ialah kerana nak syurga, nak pantat bidadari.

Ohh! Saya tak nak buat dosa, saya takut kepada Allah. Saya insan yang bertakwa. Syurga untuk orang yang bertakwa. Jika berbuat kerana takwa (=takut kepada Allah), ADAKAH INI IKHLAS? Bagaimana jika Allah hapuskan neraka? Tentulah hilang ketakwaannya kerana jika buat dosa , tiada disiksa juga sebab neraka dah musnah. Ikhlas apa seperti ini?

Jadi, apakah sebenar IKHLAS ATAU KEJUJURAN ITU?  Saya beri anda masa beberapa saat untuk menjawab ini:

SATU SAAT

DUA SAAT

TIGA SAAT

EMPAT SAAT

LIMA SAAT

ENAM SAAT

TUJUH SAAT

oooooOOOOOOpppppp… berhenti, masa dah tamat. Jawapan ialah:

Seorang wanita sufi yang bertaraf wali (maqam kewaliannya tinggi) iaitu Rabiah Adawiyah (ada yang kata namanya Rabiatul Adawiyah pula, yang mana betul?) mengatakan yang bermaksud seperti : ” Aku berbuat baik bukan kerana Syurga dan bukan kerana takut terhadap Neraka”.

Nahhhh!!! itulah makna ikhlas yang sebenar. Orang yang ikhlas itu berbuat kebaikan atau sesuatu itu kerana merasa tenang nikmat melakukannya tanpa mengingatkan syurga dan neraka, bahkan jika Tuhan menghapuskan syurga dan neraka, dia masih terasa nikmat dan tenang jiwa melakukan sesuatu itu sambil berharap Allah redha kepadanya. Justeru, jiwa ikhlas seperti ini ialah tujuan akhir bagi setiap tujuan. Jika ini wujud, maka dia tetap dianggap masih ada jiwa ikhlas yang sejati. Contohnya:

Seorang doktor merawat mangsa dan mengharapkan bayaran diberikan tetapi doktor itu tidak mengenakan caj yang zalim. Malah berniat bayaran yang diterima itu akan disedekahkan sebahagiannya kerana simpati yang sebenar. Doktor itu juga mengambil sebahagian wang bayaran untuk kegunaannya supaya dia dapat menggunakan wang itu untuk tujuan apa juga yang halal , yang diredhai oleh Allah , supaya dapat juga banyak beribadat dengan tenang dan nikmat berzikir, beribadat sunat yang banyak pahala tetapi selalu lupa tentang balasan yang dia boleh perolehi di syurga, malah selalu terlupa tentang siksaan di neraka. Yang doktor itu lebih kerap ingat, bukanlah semua itu tetapi keindahan , ketenangan , kelazatan bersama Tuhan dia seperti tersyuhud dengan maqam fana atau baqa. Jadi keikhlasan itu menjadi tujuan hujung atau terakhir. Dapat wang bayaran supaya dapat terus mengikhlaskan diri!!! Menasihati manusia agar kezaliman berkurangan agar dapat terus mengikhlaskan diri beribadat kepadaNYA dengan tenang dan nikmat.

MAKA , BENARLAH KEIKHLASAN ITU TERLETAK DI ANTARA SYURGA DAN NERAKA DAN BUKAN TERLETAK DI SYURGA ATAU DI NERAKA. sekianlah…………aduhai………alahai………..TO MENU!!