Meja Bulat Orang Koyak-Rabak By Lipur-lara Waris Tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

Meja bulat itu sedang menunggu kedatangan orang yang berpakaian koyak-rabak. Yang ada duduk dekat meja itu ialah orang yang berpakaian baju kot, bertopi, bertali leher, kasut jenama mahal, pen di saku daripada emas campur berlian. Cermin mata pula , jenis kamera pengintip. Mereka semua bermata biru sebab pakai  benda bulat pipih warna biru tu, masuk ke mata.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Mereka takutkah? Tak datang lagi. Aku rasa mereka tak beranilah Mad! Ya lah aku pun rasa begitu.

Sambil menunggu kedatangannya, mereka menonton sebuah video. Video itu dipaparkan di skrin besar , terletak di hadapan meja bulat itu. Seorang lelaki sedang memerah susu dari puting dada seorang wanita. Susu cap gantung namanya. Itu pemandangan sebuah perusahaan di kilang susu wanita.Itulah rakaman video sebuah filem pelik yang sedang ditontoni. Pengarah filem itu pula bekas perogol bersiri yang terkenal di dunia. Dikatakan beberapa ekor alien pun tahu namanya. Begitulah terkenal hebat namanya, MAHSYUR ke seluruh penjuru alam.

Tiba-tiba seorang penonton menjerit, Eh lekas off video ini! CEPATLAH!!. Kenapa?? Ohh orang koyak-rabak dah datang!!!

Meja bulat gembira dengan kedatangan orang koyak-rabak, Dia ingin menyatakan kegembiraan, tetapi apakah daya untuk demikian, Dia hanyalah sebuah meja. Benci betul dia terhadap orang-orang kaya penonton video lucah ini.

Golongan yang berpakaian koyak-rabak mula duduk di meja. Bau harum daripada pakaian mereka walaupun bahagian  baju di dada ada koyak-rabak sedikit. Heii orang miskin, kenapa kamu koyak-rabak. Tak malukah? Jadilah seperti kami, bergaya macam james bond. Ohh! kami seperti khalifah Abu Bakar, bila nabi Muhammad bertanya, kenapa ada lubang pada pakaiannya di dada Abu Bakar, Abu Bakar menjawab beliau telah menyerahkan semua hartanya untuk perjuangan ISLAM. Bila Nabi bertanya apa lagi yang tinggal kepada beliau, Abu Bakar menjawab ALLAH DAN RASULNYA. Bila nabi Muhammad bertanya adakah Abu Bakar menyesal kerana mensedekahkan seluruh harta beliau, Abu Bakar terus menangis dan beliau kata tidak menyesal.

AAAAHHHHHH sudahlah!! Kami tak mahu dengar kisah Abu Bakar dan baju yang koyak . Tujuan kita datang berkumpul ialah bukan nak tahu fasal Abu Bakar yang koyak bajunya. Kita datang untuk membincangkan kenapa kamu, wahai ulamak di persimpangan kutub menentang dasar penswastaan padahal kami mewakili golongan pemerintah menguatkuasakan dasar penswastaan!!!!

Golongan ulamak DPK : “Kami bukan menentang penswastaan secara 100%. Bila kerajaan tidak mampu, mereka hendaklah melibatkan syarikat swasta tetapi bukan terus memberikan  hak penswastaan secara 100%. Maksudnya kerajaan masih memiliki kuasa dan hak juga, yang jadi bahagian kerajaan. Pihak swasta itu juga mestilah menanggung kos dan berhak mendapat keuntungan juga. Apabila kerajaan telah ada kemampuan menguruskan kerana ada kepakaran dan peruntukan dan sumber kewangan yang lebih baik, maka pihak swasta itu hendaklah dikeluarkan dan tidak lagi memiliki kuasa dan hak. Ketika ini, hal tersebut kembali menjadi hak kerajaan 100%.

Golongan mata biru=” Kalau begitu, lebih baik diswastakan 100% , kerajaan akan menjimatkan perbelanjaan dan menyimpan kewangan khas untuk tujuan kepentingan lain rakyat satu Negara. Konsep rakyat 1 Negara haruslah dilaksanakan. Malaikat Jibrail dah pun datang jumpa menteri yang buat gagasan 1 Negara ini dan menyatakan persetujuan. Malaikat Jibrail menyokong.”

Golongan Koyak-rabak= Tiada bukti malaikat Jibrail jumpa menteri jahil itu. Kalau diswastakan 100% biarlah yang kecemasan begitu tetapi bila tiba masa yang sesuai kerajaan hendaklah mengambil semula 100%. Ini sesuai dengan takrifan kerajaan menurut gagasan Di Persimpangan Kutub. Kerajaan hendaklah memantau dan menghukum terhadap syarikat yang ambil-alih kepentingan kerajaan itu jika perlu.

Golongan Mata Biru= Tiada bukti rasuah pun. Tiada bukti kami, pihak kerajaan ada kroni atau ada pemimpin kerajaan yang dapat untung sebab jadi pengarah atau pemilik saham halimunan dalam kepentingan kerajaan yang diswastakan 100%. Kamu suka buat andaian dan tuduhan sahaja. Suka berburuk sangka. Berdosa tau!?

Golongan Koyak-rabak=” Bertenang. Kami bukan membuat tuduhan. Kami bermaksud hal seperti itu tidak mustahil logic terjadi. Justeru langkah pencegahan perlu dibuat seperti pemantauan dan hukuman. Bahkan, bukan tak ada bukti satu pun. Bekas Ketua Juruaudit Negara telah menemui bukti-bukti rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin dan pegawai kerajaan , termasuk pihak swasta berkenaan. Jika penemuan beliau itu tidak benar, kenapa tidak  dibicarakan di mahkamah.

Golongan Mata Biru= Kami tak punya kuasa mengheret dia ke mahkamah. Ahh lupakanlah hal itu. Itu urusan pemerintah nombor satu Negara.

Golongan Koyak-rabak= “Ingat, seboleh-bolehnya hal-hal seperti sekolah, university, hospital, klinik kerajaan, balai polis, tentera, pelabuhan milik kerajaan, syarikat minyak kerajaan, pengangkutan awam kerajaan, ……..dan lain-lain tidak boleh diswastakan”. Banyak keburukan penswastaan. Jika ada kebaikan pun, bila dikaji bersama dengan keburukan, maka dapat diambil kesimpulan bahawa dasar penswastaan haruslah sedaya-upaya kita elakkan daripada terjadi kecuali darurat tetapi akhirnya kerajaan harus memiliki semula seratus-peratus atau bermaksud pembatalan penswastaan bila tiba masa  dan keadaan yang sesuai.”

Golongan baju kot= Kalau pandai sangat , cuba beritahu apa contoh keburukannya? Bukankah kebaikan penswastaan itu , salah-satunya ialah menggalakkan kelahiran syarikat-syarikat baru dalam pelbagai bidang yang milik pihak swasta seratus-peratus?

Golongan berlubang baju=” Kami tidak nafikan galakan seperti itu dapat terjadi tetapi keburukannya juga akan meranapkan perkembangan kelahiran. Contohnya, bila sesuatu syarikat itu diberikan kontrak berjuta , syarikat itu memberikan tugasan kontrak itu kepada syarikat lain yang lebih kecil, yang kekurangan dari segi profesionalnya, kepakarannya, tenaga pekerjaannya, sumber modal dan keuntungannya, asetnya, peralatannya…..Maka hasil yang terjadi daripada projek itu tidak berkualiti, tidak menurut piawaian kualiti yang sepatutnya. Maka tak hairanlah jika ada banggunan yang mudah runtuh, peralatan hospital yang tidak tepat, tidak sesuai, berkesan buruk, pendidikan yang kacau-bilau, pihak bank yang jadi toyol dan merompak, kenderaan pengangkutan awam yang tidak selamat, persekitaran Bandar yang kotor, tidak kemas, ………….tandas awam yang rosak-binasa, jadi tempat penagih dadah, bila terbiar, …..Bahkan jika kerajaan itu mewujudkan system perbankan dan subsidi yang jujur dan benar mengikut konsep ISLAM yang benar, maka ini akan menggalakkan kelahiran usahawan bumiputera yang Islam JUGA.”

Golongan Kasut Jenama Tinggi: “Eemmm….betul juga kata engkau wahai baju koyak. Tetapi bukan kami yang ada kuasa untuk menghalang dan menghapuskan dasar penswastaan. Itu kena Tanya Perdana Menteri Satu Negaralah. HA HA HA HA HI HI heh heh heh heh. ” Dah bersurailah kita.

Meja bulat gembira dengan kemenangan pihak koyak-rabak tetapi pada masa yang sama si meja bersedih juga sebab golongan ulamak perlu melancarkan jihad dan revolusi Di Persimpangan Kutub kerana walaupun pihak wakil kerajaan telah kalah dalam perdebatan ini tetapi kerajaan tidak peduli , malah terus melaksanakan dasar penswastaan untuk mengenyangkan nafsu kroni-kroninya padahal persidangan meja bulat ini bertujuan untuk kerajaan mencari keputusan sama ada meneruskan penswastaan atau membatalkan atau menghentikan. Pada mulanya kerajaan tersebut berjanji jika wakil mereka kalah dalam persidangan itu, mereka akan menghapuskan dasar penswastaan tetapi sebenarnya kerajaan MUNGKIR JANJI.

Advertisements

Abdi Moden bin Robot By Panji-Panji Halimunan

Abdi Moden bin Robot bin……?

Peringatan Harian ke 28= Burn Rubbish Now?

Peringatan Harian ke 28= Burn Rubbish Now?

Peringatan Harian ke 29= Supervise it. Dog please go away from it.

Peringatan Harian ke 29= Supervise it. Dog please go away from it.

Peringatan Harian Ke 30= Is Roof OK? Hit any nail?

Peringatan Harian Ke 30= Is Roof OK? Hit any nail?

Artikel ini juga akan mengambil kisah-kisah benar untuk ditaipkan di kiriman ini. Kilang, apa yang difikirkan oleh anda?  Kebanyakan kilang tidak mampu memberikan gaji pokok yang lebih banyak daripada sejumlah kecil kilang atau jenis perusahaan.  Gaji pokok RM300 lebih, atau RM400 lebih atau RM500 lebih adalah kecil dan biasa diberikan. Dicampur elaun-elaun dan kerja lebih masa, masih tidak dapat mengeluarkan pekerja kilang (terutama yang berjawatan paling rendah seperti operator) dari kategori miskin melarat. Walaupun suami-isteri bekerja di kilang yang sama. Konsep gaji minima yang diwajibkan diberikan oleh majikan sebagai pematuhan terhadap undang-undang buruh seperti RM900 sebenarnya tidak mengeluarkan manusia itu dari kategori miskin kepada kaya. Konsep kekayaan itu sendiri haruslah dijelaskan secara terperinci dan ia mestilah dapat digunakan makna dan maksudnya sepanjang zaman, everywhere and in whole conditions.

Sebenarnya, saya menulis tentang kilang kerana saya berharap ia akan juga dapat membayangkan dan menerangkan banyak keadaan pekerjaan dalam sector lain seperti perladangan, perlombongan, peruncitan, pasaraya, kedai-kedai, nelayan dan lain-lain.

Memang sebahagian besar jawatan dalam sector swasta dan perkhidmatan awam ialah jawatan kategori rendah atau sekadar cukup makan atau sekadar boleh hidup senang dan selesa tetapi tidak memasukkan ke kategori kaya, kaya-raya, jutawan dan lain-lain. Justeru, masalah timbul bila berlaku inflasi, ekonomi meleset, perkahwinan (terutama yang beranak-pinak), menanggung hutang (angsuran-angsuran yang tentunya beriba), dan lain-lain keadaan darurat dan mencekik.

Adakah kerana konsep adat di seluruh dunia yang berdasarkan  kebiasaan , peraturan biasa gaji, kelulusan itu sebenarnya perlu dikaji semula dari segi jumlah gaji kasar yang minima yang boleh diberikan, yang berdasarkan kelulusan atau tidak??? Supaya wujud keseimbangan kuasa beli yang selesa untuk pelbagai golongan dan perjawatan. Apa yang dapat dipastikan, kenaikan gaji  , walaupun berlaku berkali-kali tidak dapat membebaskan diri manusia itu daripada kategori biasa, cukup makan, selesa kepada kaya.

Pelbagai factor yang menyebabkan ini seperti:

1= Riba bank, along (tetap jadi pilihan bila syarat kelayakan pinjaman tidak dapat dipenuhi terutama yang bukan kakitangan kerajaan)

2= Godaan iklan-iklan seperti di TV yang sering Berjaya memukau. Boros. Pembelian berdasarkan nafsu dan bukan keperluan. Perbelanjaan melebihi kemampuan yang biasa.

3=INFLASI

4=Perkahwinan yang tidak sekufu dari segi kewangan, perkahwinan yang sebenarnya tidak layak bagi mereka berkahwin bila dilihat pendapatannya (akad nikah sah tetapi perkahwinan itu haram??).

Ini zaman tiada jantan dan tiada betina kerana isteri pun sama-sama menanggung perbelanjaan hidup. Lelaki yang benar-benar menanggung nafkah ialah orang yang isteri dan anak-anak yang ditanggunginya tidak bekerja. Kitaran hidup dari sejak terima gaji kemudian datang masalah dan terima gaji semula dan datang masalah kewangan semula (bermakna tiada simpanan atau simpanan sentiasa tidak kuat) menghantui kehidupan di seluruh dunia. Buruh menjadi robot majikan. Walaupun robot-robot sebenar (mesin-mesin) juga digunakan, namun buruh harus bekerja sepantas yang sesuai dengan kelajuan mesin hinggakan nak korek tahi hidung pun tiada masa, bahkan bila mesin itu ditambahkan kelajuannya atas perintah supervisor , chief operator,  pengurus atau tauke kilang. Tekanan perasaan terjadi kerana terpaksa menjadi hamba mesin atau hamba syarikat. Yang bekerja syif petang (seperti kerja dari 3 petang hingga 11 malam) dan terutama yang bekerja syif malam (seperti dari 11 malam hingga 7 pagi), tidak menikmati tidur yang sebenar. Dari segi kesihatan, tidur siang walaupun berjam-jam, kemudian terpaksa bekerja syif petang atau syif malam akan mendatangkan pelbagai masalah kesihatan, tekanan perasaan. Memang ada pekerja kilang yang mengakui bahaya ini. Maka terbukti benar ayat al-Quran yang menyatakan bahawa Allah menjadikan siang untuk bekerja dan malam untuk berehat (seperti tidur). Kalau tidur malam, kerja hanya siang, insya-Allah terasa sihat waktu siang itu kerana tidur waktu malam ialah tidur yang nikmat dan sebenar serta mendatangkan kesan kesihatan yang baik. Tidak mustahil kitaran hidup (kerja syif dan dapat gaji yang sedikit kemudian datang masalah kewangan , kemudian kerja semula, dan begitulah seterusnya) telah dicipta oleh  orang jahil, musuh Islam . Kitaran seperti itu melemahkan umat ISLAM. Menyebabkan malas beribadat malam (qiamulail) dan jika hendak dibuat pun terasa badan dan kepala tidak segar, tidak sihat dan mengantuk akibat bekerja malam . Jika suami-isteri , kedua-duanya juga jadi hamba moden (kerja dengan mesin atau kerja kilang), maka, rumah-tangga tidak mustahil tiada kekal lama. Perceraian. Isteri tidak dapat masak secara cukup atau sempurna atau suami terpaksa beli makanan yang telah siap. Anak-anak terpaksa di hantar ke pusat jagaan bayi dan kanak-kanak. Pengasuh pula jahil dan kasar. Kesannya, anak-anak membesar dalam kejahilan dan inilah yang dikehendaki oleh musuh-musuh ISLAM. Suami-isteri selalu bergaduh kerana tidak cukup wang. Apa lagi, kerja kilang selalu dalam keadaan berikhtilat, bersufur, bertabaruj. Tidak sedikit orang yang curang. Malah kebanyakan kilang , umpamanya di MALAYSIA, dimiliki oleh orang kafir, sering tiada menyediakan kemudahan untuk solat. Tiada surau. Jika ada pun, surau sangat kecil, muat untuk 2-3 orang sahaja pada sesuatu masa. Di situlah wanita, di situlah lelaki bercampur untuk solat. Solat pula harus minta kebenaran atau terlalu singkat masa diberikan untuk solat . Perlu kembali ke mesin segera. Waktu rehat yang singkat (  seperti 1 jam atau kurang) tidak memadai untuk rehat, solat , makan-minum. Meninggalkan solat dengan sengaja kerana alasan tiada orang yang jaga mesin atau kerana diperintahkan jaga mesin segera, hukumnya MURTAD. Memang ini rancangan musuh ISLAM, mahu memurtadkan umat ISLAM seluruh dunia dengan cara halus seperti ini yang sering tidak disedari oleh pemimpin-pemimpin ISLAM. Di manakah gerakan jihad untuk menghapuskan kitaran hidup yang lemah dan hina serta pemaksaan menjadi robot dan hamba pada zaman moden ini? Bilakah tauke kilang yang beragama ISLAM, yang ambil berat tentang solat pekerjanya akan muncul lebih banyak di seluruh dunia?

http://www.youtube.com/watch?v=icQFeZCgtus http://www.youtube.com/watch?v=Czo3bWSIgDo http://www.youtube.com/watch?v=cewX5M8nFNM http://www.youtube.com/watch?v=hEpUpwuTv6A http://www.youtube.com/watch?v=LwZt-FhstbI http://www.youtube.com/watch?v=lC9ePXFhU1s http://www.youtube.com/watch?v=uQvxCZ8EvPM http://www.youtube.com/watch?v=A9zKaUf-ss4