Meja Bulat Orang Koyak-Rabak By Lipur-lara Waris Tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

this article in lipur-lara waris tamingsari

Meja bulat itu sedang menunggu kedatangan orang yang berpakaian koyak-rabak. Yang ada duduk dekat meja itu ialah orang yang berpakaian baju kot, bertopi, bertali leher, kasut jenama mahal, pen di saku daripada emas campur berlian. Cermin mata pula , jenis kamera pengintip. Mereka semua bermata biru sebab pakai  benda bulat pipih warna biru tu, masuk ke mata.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Mereka takutkah? Tak datang lagi. Aku rasa mereka tak beranilah Mad! Ya lah aku pun rasa begitu.

Sambil menunggu kedatangannya, mereka menonton sebuah video. Video itu dipaparkan di skrin besar , terletak di hadapan meja bulat itu. Seorang lelaki sedang memerah susu dari puting dada seorang wanita. Susu cap gantung namanya. Itu pemandangan sebuah perusahaan di kilang susu wanita.Itulah rakaman video sebuah filem pelik yang sedang ditontoni. Pengarah filem itu pula bekas perogol bersiri yang terkenal di dunia. Dikatakan beberapa ekor alien pun tahu namanya. Begitulah terkenal hebat namanya, MAHSYUR ke seluruh penjuru alam.

Tiba-tiba seorang penonton menjerit, Eh lekas off video ini! CEPATLAH!!. Kenapa?? Ohh orang koyak-rabak dah datang!!!

Meja bulat gembira dengan kedatangan orang koyak-rabak, Dia ingin menyatakan kegembiraan, tetapi apakah daya untuk demikian, Dia hanyalah sebuah meja. Benci betul dia terhadap orang-orang kaya penonton video lucah ini.

Golongan yang berpakaian koyak-rabak mula duduk di meja. Bau harum daripada pakaian mereka walaupun bahagian  baju di dada ada koyak-rabak sedikit. Heii orang miskin, kenapa kamu koyak-rabak. Tak malukah? Jadilah seperti kami, bergaya macam james bond. Ohh! kami seperti khalifah Abu Bakar, bila nabi Muhammad bertanya, kenapa ada lubang pada pakaiannya di dada Abu Bakar, Abu Bakar menjawab beliau telah menyerahkan semua hartanya untuk perjuangan ISLAM. Bila Nabi bertanya apa lagi yang tinggal kepada beliau, Abu Bakar menjawab ALLAH DAN RASULNYA. Bila nabi Muhammad bertanya adakah Abu Bakar menyesal kerana mensedekahkan seluruh harta beliau, Abu Bakar terus menangis dan beliau kata tidak menyesal.

AAAAHHHHHH sudahlah!! Kami tak mahu dengar kisah Abu Bakar dan baju yang koyak . Tujuan kita datang berkumpul ialah bukan nak tahu fasal Abu Bakar yang koyak bajunya. Kita datang untuk membincangkan kenapa kamu, wahai ulamak di persimpangan kutub menentang dasar penswastaan padahal kami mewakili golongan pemerintah menguatkuasakan dasar penswastaan!!!!

Golongan ulamak DPK : “Kami bukan menentang penswastaan secara 100%. Bila kerajaan tidak mampu, mereka hendaklah melibatkan syarikat swasta tetapi bukan terus memberikan  hak penswastaan secara 100%. Maksudnya kerajaan masih memiliki kuasa dan hak juga, yang jadi bahagian kerajaan. Pihak swasta itu juga mestilah menanggung kos dan berhak mendapat keuntungan juga. Apabila kerajaan telah ada kemampuan menguruskan kerana ada kepakaran dan peruntukan dan sumber kewangan yang lebih baik, maka pihak swasta itu hendaklah dikeluarkan dan tidak lagi memiliki kuasa dan hak. Ketika ini, hal tersebut kembali menjadi hak kerajaan 100%.

Golongan mata biru=” Kalau begitu, lebih baik diswastakan 100% , kerajaan akan menjimatkan perbelanjaan dan menyimpan kewangan khas untuk tujuan kepentingan lain rakyat satu Negara. Konsep rakyat 1 Negara haruslah dilaksanakan. Malaikat Jibrail dah pun datang jumpa menteri yang buat gagasan 1 Negara ini dan menyatakan persetujuan. Malaikat Jibrail menyokong.”

Golongan Koyak-rabak= Tiada bukti malaikat Jibrail jumpa menteri jahil itu. Kalau diswastakan 100% biarlah yang kecemasan begitu tetapi bila tiba masa yang sesuai kerajaan hendaklah mengambil semula 100%. Ini sesuai dengan takrifan kerajaan menurut gagasan Di Persimpangan Kutub. Kerajaan hendaklah memantau dan menghukum terhadap syarikat yang ambil-alih kepentingan kerajaan itu jika perlu.

Golongan Mata Biru= Tiada bukti rasuah pun. Tiada bukti kami, pihak kerajaan ada kroni atau ada pemimpin kerajaan yang dapat untung sebab jadi pengarah atau pemilik saham halimunan dalam kepentingan kerajaan yang diswastakan 100%. Kamu suka buat andaian dan tuduhan sahaja. Suka berburuk sangka. Berdosa tau!?

Golongan Koyak-rabak=” Bertenang. Kami bukan membuat tuduhan. Kami bermaksud hal seperti itu tidak mustahil logic terjadi. Justeru langkah pencegahan perlu dibuat seperti pemantauan dan hukuman. Bahkan, bukan tak ada bukti satu pun. Bekas Ketua Juruaudit Negara telah menemui bukti-bukti rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin dan pegawai kerajaan , termasuk pihak swasta berkenaan. Jika penemuan beliau itu tidak benar, kenapa tidak  dibicarakan di mahkamah.

Golongan Mata Biru= Kami tak punya kuasa mengheret dia ke mahkamah. Ahh lupakanlah hal itu. Itu urusan pemerintah nombor satu Negara.

Golongan Koyak-rabak= “Ingat, seboleh-bolehnya hal-hal seperti sekolah, university, hospital, klinik kerajaan, balai polis, tentera, pelabuhan milik kerajaan, syarikat minyak kerajaan, pengangkutan awam kerajaan, ……..dan lain-lain tidak boleh diswastakan”. Banyak keburukan penswastaan. Jika ada kebaikan pun, bila dikaji bersama dengan keburukan, maka dapat diambil kesimpulan bahawa dasar penswastaan haruslah sedaya-upaya kita elakkan daripada terjadi kecuali darurat tetapi akhirnya kerajaan harus memiliki semula seratus-peratus atau bermaksud pembatalan penswastaan bila tiba masa  dan keadaan yang sesuai.”

Golongan baju kot= Kalau pandai sangat , cuba beritahu apa contoh keburukannya? Bukankah kebaikan penswastaan itu , salah-satunya ialah menggalakkan kelahiran syarikat-syarikat baru dalam pelbagai bidang yang milik pihak swasta seratus-peratus?

Golongan berlubang baju=” Kami tidak nafikan galakan seperti itu dapat terjadi tetapi keburukannya juga akan meranapkan perkembangan kelahiran. Contohnya, bila sesuatu syarikat itu diberikan kontrak berjuta , syarikat itu memberikan tugasan kontrak itu kepada syarikat lain yang lebih kecil, yang kekurangan dari segi profesionalnya, kepakarannya, tenaga pekerjaannya, sumber modal dan keuntungannya, asetnya, peralatannya…..Maka hasil yang terjadi daripada projek itu tidak berkualiti, tidak menurut piawaian kualiti yang sepatutnya. Maka tak hairanlah jika ada banggunan yang mudah runtuh, peralatan hospital yang tidak tepat, tidak sesuai, berkesan buruk, pendidikan yang kacau-bilau, pihak bank yang jadi toyol dan merompak, kenderaan pengangkutan awam yang tidak selamat, persekitaran Bandar yang kotor, tidak kemas, ………….tandas awam yang rosak-binasa, jadi tempat penagih dadah, bila terbiar, …..Bahkan jika kerajaan itu mewujudkan system perbankan dan subsidi yang jujur dan benar mengikut konsep ISLAM yang benar, maka ini akan menggalakkan kelahiran usahawan bumiputera yang Islam JUGA.”

Golongan Kasut Jenama Tinggi: “Eemmm….betul juga kata engkau wahai baju koyak. Tetapi bukan kami yang ada kuasa untuk menghalang dan menghapuskan dasar penswastaan. Itu kena Tanya Perdana Menteri Satu Negaralah. HA HA HA HA HI HI heh heh heh heh. ” Dah bersurailah kita.

Meja bulat gembira dengan kemenangan pihak koyak-rabak tetapi pada masa yang sama si meja bersedih juga sebab golongan ulamak perlu melancarkan jihad dan revolusi Di Persimpangan Kutub kerana walaupun pihak wakil kerajaan telah kalah dalam perdebatan ini tetapi kerajaan tidak peduli , malah terus melaksanakan dasar penswastaan untuk mengenyangkan nafsu kroni-kroninya padahal persidangan meja bulat ini bertujuan untuk kerajaan mencari keputusan sama ada meneruskan penswastaan atau membatalkan atau menghentikan. Pada mulanya kerajaan tersebut berjanji jika wakil mereka kalah dalam persidangan itu, mereka akan menghapuskan dasar penswastaan tetapi sebenarnya kerajaan MUNGKIR JANJI.

Advertisements

YANG DALAM SILAM LEBIH BAIK & BILAKAH MELAYU AKAN JADI MESEGAR? by Tinta Emas 7 Samudra

Sesetengah produk yang dicipta, bukan jadi lebih baik dalam versi dan model BERIKUTNYA, yang terawal atau lebih awal lebih menyenangkan. Contohnya, pernah seorang datang ke rumah kakak saya , dia menjual sejenis tilam leper, Tilam ini sangat padat rasanya dan berlekuk-lekuk yang membuat belakang tubuh terasa diurut secara automatic (sedap rasanya) dan jahitannya juga lebih kuat.

Itu dulu, sekarang tilam seperti itu banyak dijual di kedai tetapi jahitan mudah putus, tilam tidak padat atau kurang padat menyebabkan tidak sesedap dulu lagi jika baring atasnya!!!

Gunting milik arwah nenek saya yang diwarisi oleh kami, sekarang entah di mana, hilang dicurikah? Gunting buatan lama itu sangat kuat hingga dapat memotong dawai yang tebal, tidak seperti gunting buatan sekarang. Saya tak izin dan tak halalkan sesiapa yang mencurinya !!!

Bangku plastic mini yang rendah untuk duduk  setinggi sejengkal lebih sedikit yang tebal dan kuat disukai oleh saya tetapi buatan yang seperti itu sekarang, tidaklah sekuat itu, lagi lemah dan ringan.

Artikel ini tidak hendak menceritakan ciptaan zaman sekarang yang lebih baik daripada yang silam. Kalau ciptaan yang berikut atau pada masa sekarang lebih tidak berkualiti daripada yang silam , ada pelbagai factor. Contohnya:

1= Lagi manyak untong! Kalau itu balang tak ade tahan lame, olang bili lagi itu balang, lagi manyak bili, saye lagi manyak ooong !

2= Mahu bikin macam itu balang lame, lagi manyak modal ooo!!! Lagi manyak modal, lagi mahal, kalau lagi mahal, tatak ade olang mau biiliii  maaa!!!

3=Haiyaa! olang sikalang tatak ade fike sangat itu kualiti, ada itu balang bole pakai sudah cukop.

4=Peduli ape itu kualiti, kalu itu balang lame sulah talak ade, olang terpaksa bili balang sikalang juge, jadi saye bole jadi kaye maaa!!

Dan itu kualiti benda tak bernyawa, bagaimana pula dengan kualiti bangsa yang bernama MELAYU??  Melayu yang akan diperkatakan di sini ialah melayu MALAYSIA. Bangsa ini, dikatakan kacukan beberapa suku orang asli. Tak nak dikatakan sebagai orang asli, oohh, orang asal??? Melayu, pada zaman dahulu, beragama Hindu. Bila PARAMESWARA memeluk ISLAM, rakyatnya mengikutinya, masuk ISLAM juga. Bangsa melayu tidak pernah mendirikan kerajaan kekhalifahan, wanita mereka tidak pula berjilbab (pakaian menutup wajah dan seluruh tubuh). Adat yang masih ada unsur bidaah dan khurafat seperti kepercayaan tertentu masih ada merasuki sesetengah orang melayu. Semua ini salah satu factor yang menjadi bangsa melayu LAYU keimanannya. Kalau pada zaman berkeris dahulu, tiada pembuangan bayi luar nikah merata-rata, tetapi sekarang……….. ini menunjukkan melayu terus layu.

Bagaimanakah kamu akan jadi segar wahai bangsaku?

Apabila siraman cinta yang kau pilih tidak benar

Apabila Baja yang kau pilih tersalah

Apabila kegelapan yang kau pilih dengan sengaja

Maka, bagaimana fotosintesis akan terjadi?

Apabila datang cahaya, kamu mengusirnya dengan murka

Apabila kau masih bantut, kau cemburu dengki Pokok kelapa yang tinggi

Maka dengki itu bagaikan ulat yang memakan daunmu

Lalu kau terkoyak-rabak

Lalu kamu jadi ibarat lalang

Hidup segan Mati Tak mahu

Jika aku tukar namamu menjadi mesegar

Tentu kau akan tetap melayu

kerana jika hujan turun pun

Ia tidak berterusan, malah meresap jauh dari Tanah berakar

tahukah kamu apa yang kamu patut hafal dari M E L A Y U?

Ini dia:

M = Menyedari dengan kesedaran 51% (kesedaran di persimpangan kutub)

E= Elak kesedaran yang tidak mendatangkan keinsafan

L = Lawan nafsumu terus-menerus, sebentar sahaja kamu tewas, maka kemungkinan kamu akan terus lemah melayu

A= Amalan biarlah dengan istiqamah dan dapat RAHMAT daripada ALLAH

Y= You jangan kata aku tentu dapat mati masuk syurga

U= Ulamak , jangan jadi ular Mak atau ular dalam semak, ingatlah orang yang betul-betul mesegar ialah yang selamat di akhirat!!!!

Saya buat dalam bentuk puisi supaya anda tidak bosan atau…..insya-Allah. Hati yang keras dan ditutupi ialah umpama yang telah diistidraajkan oleh ALLAH. Ya Tuhan!! Alangkah ini sangat malang!!! Ketika ini, tiada menfaat nasihat yang canggih, tiada guna amaran, tiada guna hukuman………….hanya kematiannya sahaja yang menamatkan penyakit gila, sakit jiwa dan buruk perangainya itu. Melainkan orang yang Allah hendak beri rahmatNYA, maka istidraj itu dihilangkanNYA kemudian.

Tidak ada jalan atau cara yang paling terbaik dan paling berkesan dalam menyucikan kalbu melainkan dengan menjadi orang sufi yang mengamalkan ilmu tarekat, dengan wirid tarekat , bermujahadah……………..

Maka bila kamu telah jadi MESEGAR, ucapkanlah terimakasih yang tak terhingga kepada TUHAN KAMU. Sesiapa yang bersyukur kepada Allah , maka Allah akan tambah lagi nikmatnya, begitulah seterusnya bila disyukuri lagi. Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang!!!